Nieuws gefilterd op Fractie

Overschrijding risiconormen spoor

Goederentrein

GroenLinks is voorstander van meer transport over het spoor. Maar daarbij mag de veiligheid niet in het geding komen. Volgens een artikel in de PZC van 21 juni jl.* is die veiligheid binnenkort in het geding omdat er steeds meer lpg-treinen van Vopak vertrekken. Bovendien is er sprake van een nieuwe containerterminal bij Zeeland Seaports (ZSP) met mogelijk nog eens 10.000 containers gevaarlijke stoffen per jaar.

Werkbezoek vrijloopstal Van der Wel

Op uitnodiging brachten we een bezoek aan het melkveebedrijf van familie Van der Wel in Nieuwerkerk. Het bedrijf is actief in het fokken en houden van melkvee. De dieren zijn gehuisvest in een vrijloopstal. Allerlei termen komen voorbij als je je verdiept in de veehouderij, intensief en extensief. Omdat we nog niet eerder een vrijloopstal van binnen hadden gezien, gingen we in op de uitnodiging.

Veldexcursie project 'Boeren voor akkervogels'

Op een warme junimiddag gingen we met de fractie op excursie om het project ‘Boeren voor Akkervogels’ te aanschouwen waarin Het Zeeuwse Landschap samen met boeren op Schouwen op zoek is gegaan naar ruimte voor akkervogels. Het gebied in Zeeland bevindt zich op Schouwen-Duiveland, omgeving Stolpweg/Burgsluis (zie de kaart bij afbeeldingen). De toekenning van Interreg-subsidie via Project PARTRIDGE geeft een sterke impuls aan dit sinds 2015 lopende project.

Het valt ons al jaren op hoe weinig vogels er nog zijn op de akkers. Waar je vroeger overal patrijzen, veldleeuweriken, graspiepers en andere akkervogels zag en hoorde, blijkt de populatie – vooral het aantal patrijzen - de laatste 50 jaar met meer dan 95% te zijn afgenomen. Het Zeeuwse Landschap doet daar wat aan; we lieten ons gidsen door ecoloog Chris Vreugdenhil.

Nieuwsbrief juni 2017

De nieuwsbrief van juni is uit (zie bijlage). Over kansen voor zonnepanelen - meer info op 13 juni (haast je...). Over de de actie Stop Tihange - doe mee op 25 juni! Bericht uit de Statenvergadering van 9 juni (ontgassen, de verkoop van het netwerkbedrijf DNWG van PZEM). Aandacht voor bomenkap en kaalslag in Zeeland. En noteer alvast de datum van de provinciale ledenvergadering: 28 juni. En verder... lees maar!

Verkoop Netwerkgroep DNWG (PZEM NV)

Op 12 juni 2017 vindt een Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) PZEM NV (vh DELTA NV) plaats. In deze AvA wordt de aandeelhouders gevraagd om goedkeuring van de verkoop van de netwerkgroep (DNWG) aan Stedin. GS lichten hun standpunt toe; PS hebben de gelegenheid wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van dit voorgenomen besluit

De bijdrage van Gerwi Temmink in de Statenvergadering van 9 juni 2017: