Nieuws gefilterd op Fractie

vragen aan GS over afspraken en naleven regels nertsen in Zeeland

Vorige week maakte Animal Rights via haar website de resultaten bekend van een landelijk onderzoek bij nertsenfokkerijen. In september heeft  de fractie van GroenLinks Zeeland heeft al eerder vragen gesteld over dit onderwerp. GS had aangeven dat uitbreidingen niet meer toegestaan zijn in Zeeland sinds PS de verordening heeft aangescherpt in maart 2016. Blijkbaar groeit nog steeds het aantal overtredingen. Hoog tijd om nogmaals aan de bel te trekken en vragen te stellen.

vragen aan Provincie over "lood in de grond"

In de PZC van 10 oktober 2017 waarschuwt de GGD voor verhoogde concentraties lood in de Zeeuwse bodem, met name in vooroorlogse wijken en oude dorpskernen. Zie: pzc-artikel “lood in de grond”. GroenLinks wil dat hierover meer duidelijkheid komt, ook naar de burgers toe. Nu is onduidelijk wat dit betekent voor de mensen, hoe hoog de concentraties zijn en welke maatregelen ze eventueel moeten nemen. Daarom heeft Gerwi Temmink namens de fractie schriftelijk vragen gesteld aan de  Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland. Lees meer

Streep door Zeeuwse Lagune

Na een lange vergadering nam de gemeenteraad van Noord-Beveland gisteren het moedige besluit om een streep te zetten door plan Zeeuwse Lagune. Er waren negen insprekers, onder wie Peter Geene namens GroenLinks Zeeland (tekst: zie bijlage). De maatschappelijke verontwaardiging over dit plan was groot. De petitie Geen bebouwde eilanden in het Veerse Meer werd circa 15.500 keer ondertekend, en voor aanvang van de raadsvergadering vormden zo'n 300 betrokken burgers een protestlint om het gemeentehuis van Noord-Beveland. Het plan past niet in de Zeeuwse Kustvisie, die een dezer dagen wordt ondertekend. De Zeeuwse kust is van onschatbare waarde vanwege rust, ruimte en ongereptheid; dat moeten we koesteren.

Nieuwsbrief september 2017

De nieuwsbrief van september is uit (zie bijlage). Over plan Zeeuwse Lagune - publieksactie 4 oktober, doe mee! - en crowdfunding beroep tegen Brouwerseiland; over toetsingskader bij fusie havens; in gesprek met de RUD over handhaving nertsenfokkerijen; Gerwi's blog; streep door mega-geitenstal Rilland; wisseling fractieondersteuer; sluiting kerncentrales Doel & Tihange, het kan! En verder... lees maar!

Scheurtjes in 'onze kerncentrale'

Radioprogramma “Met het oog op morgen” besteedde op 6 september jl.* aandacht aan een besloten informatiebijeenkomst over de Belgische kerncentrale Tihange voor lokale en regionale politici. In die openbare uitzending kwamen Limburgse politici over dit onderwerp aan het woord. Onder hen burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht, die spreekt van het verhaal van de haarscheurtjes: "die scheurtjes zitten ook in onze centrale; is een kwestie van het procedé dat gebruikt is bij de bouw", waarmee ze de Kerncentrale van Borssele bedoelt. Dat riep vragen op bij de fractie van GroenLinks (d.d. 8 sept. jl.); volgens de ANVS 'werpt de informatie geen nieuwe feiten op en is er derhalve geen aanleiding voor eventuele (vervolg)stappen. Lees meer:

4 okt.: Stop Zeeuwse Lagune - doe mee!

Op 4 oktober om 18u30 wordt een menselijk lint gevormd rond het gemeentehuis van Noord-Beveland in Wissekerke (Voorstraat 31, 4491 EV). Met deze actie wordt aandacht gevraagd voor de waarde van de kust en het landschap. Dit wordt bedreigd met de komst van Zeeuwse Lagune, een megalomaan plan dat het unieke wijdse uitzicht en de ongerepte kust voorgoed verandert. In de Zeeuwse Kustvisie is overeengekomen dat het uitzicht vanaf de dammen onaangetast blijft. Dit plan mag niet doorgaan.

Lees meer en doe mee op 4 oktober - aanmelden is zeer gewenst, zodat de organisatie kan zorgen voor een goed verloop. Laat zien dat je hart hebt voor de Zeeuwse kust!