Nieuws over Adrie van 't Westeinde

Vacature fractiemedewerker

Statenfractie GroenLinks Zeeland is op zoek naar een FRACTIEMEDEWERKER (m/v, 16-24 uur), wegens vertrek van de huidige fractiemedewerker. Ben jij een duizendpoot of weet jij iemand die hierin interesse heeft? Klik dan op de bijlage voor meer informatie over de inhoud van de vacature en de procedure.

Wil je solliciteren? Stuur je cv en motivatie vóór 22 augustus 2017 per e-mail naar Dorith van Ewijk: dvanewijk@yahoo.nl De eerste ronde gesprekken is gepland in de week van 29 augustus 2017.

Werkbezoek vrijloopstal Van der Wel

Op uitnodiging brachten we een bezoek aan het melkveebedrijf van familie Van der Wel in Nieuwerkerk. Het bedrijf is actief in het fokken en houden van melkvee. De dieren zijn gehuisvest in een vrijloopstal. Allerlei termen komen voorbij als je je verdiept in de veehouderij, intensief en extensief. Omdat we nog niet eerder een vrijloopstal van binnen hadden gezien, gingen we in op de uitnodiging.

Veldexcursie project 'Boeren voor akkervogels'

Op een warme junimiddag gingen we met de fractie op excursie om het project ‘Boeren voor Akkervogels’ te aanschouwen waarin Het Zeeuwse Landschap samen met boeren op Schouwen op zoek is gegaan naar ruimte voor akkervogels. Het gebied in Zeeland bevindt zich op Schouwen-Duiveland, omgeving Stolpweg/Burgsluis (zie de kaart bij afbeeldingen). De toekenning van Interreg-subsidie via Project PARTRIDGE geeft een sterke impuls aan dit sinds 2015 lopende project.

Het valt ons al jaren op hoe weinig vogels er nog zijn op de akkers. Waar je vroeger overal patrijzen, veldleeuweriken, graspiepers en andere akkervogels zag en hoorde, blijkt de populatie – vooral het aantal patrijzen - de laatste 50 jaar met meer dan 95% te zijn afgenomen. Het Zeeuwse Landschap doet daar wat aan; we lieten ons gidsen door ecoloog Chris Vreugdenhil.

11 maart: kust-meetup & surfclinic met Kamerlid Liesbeth van Tongeren

GRoenLinks, stemvoorverandering, Liesbeth van Tongeren, kust-meetup, Zeeland, Brouwersdam

Op zaterdag 11 maart verzamelen liefhebbers van de Zeeuwse kust zich op de Brouwersdam (hier). GroenLinks Zeeland organiseert een ‘kust-meetup’: een ontmoeting over het belang van de Zeeuwse kust. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren spreekt graag met watersporters, de politiek, natuurliefhebbers, ontwikkelaars, burgers, de recreatiesector enz. Iedereen heeft wel een mening over de kust. GroenLinks roept op: laat zien dat je hart hebt voor de kust en kom naar de Brouwersdam.

De meetup wordt afgesloten met een openbare surfclinic. Liesbeth van Tongeren doet ook een duik op de golven en stapt op het surfboard. Hoe sportief is dat! En wie durft, surft lekker mee.

Werkbezoek Enduris

Op 29 november jl. bracht de (steun)fractie een werkbezoek aan Enduris in Goes. Onderwerpen die aan de orde kwamen waren de energietransitie, de positie van Enduris in relatie tot Kerncentrale Borssele, het belang van Enduris voor Zeeland en de kansen voor de toekomst. Al met al een interessant bezoek.