Nieuws over Gerwi Temmink

Scheurtjes in 'onze kerncentrale'

Radioprogramma “Met het oog op morgen” besteedde op 6 september jl.* aandacht aan een besloten informatiebijeenkomst over de Belgische kerncentrale Tihange voor lokale en regionale politici. In die openbare uitzending kwamen Limburgse politici over dit onderwerp aan het woord. Onder hen burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht, die spreekt van het verhaal van de haarscheurtjes: "die scheurtjes zitten ook in onze centrale; is een kwestie van het procedé dat gebruikt is bij de bouw", waarmee ze de Kerncentrale van Borssele bedoelt. Dat riep vragen op bij de fractie van GroenLinks (d.d. 8 sept. jl.); volgens de ANVS 'werpt de informatie geen nieuwe feiten op en is er derhalve geen aanleiding voor eventuele (vervolg)stappen. Lees meer:

Vragen zoektocht Zeeuwse Lagune

De afgelopen weken lazen wij in de media dat er toch een onderzoek komt naar alternatieve locaties voor plan 'Zeeuwse Lagune'. Blijkbaar wordt er toch weer gezocht naar een locatie voor een project op grotere schaal. Terwijl daar nu juist geen plaats voor is, stelt zowel de gemeenteraad als de Zeeuwse Kustvisie. Reden voor Gerwi Temmink om vragen te stellen (d.d. 23 aug. 2017). GS antwoorden als volgt:

Vragen over veerdienst Perkpolder-Hansweert

Een rondje met het pontje. Voor fietsers in Zeeland een bekende kreet waar zeker in deze zomermaanden graag gebruik van wordt gemaakt, door Zeeuwen en toeristen. GroenLinks ontving echter signalen dat menig fietser (en voetganger) afgelopen zomer soms meer dan vijf uur moest wachten alvorens hij/zij de oversteek van Perkpolder naar Hansweert - en vice versa - kan maken. Voor GroenLinks aanleiding voor vragen (d.d. 28 juli 2017); vandaag ontvingen we de antwoorden van GS:

In gesprek met de RUD over de nertsen

Ondanks de Wet verbod pelsdierhouderij (Wvp) hebben B en W van Tholen en GS van Zeeland een nertsenfarm in Stavenisse een uitbreiding van zijn bedrijf toegestaan, namelijk van 10.000 naar 15.000 dieren, op nota bene dezelfde bedrijfsoppervlakte. Is dit in de geest van de Wet verbod pelsdierhouderij? Die staat een dergelijke groei immers niet toe. GroenLinks vraagt zich af hoe het in zo’n geval zit met de handhaving. We gingen in gesprek met de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland.

Toetsingkader bij fusie havens?

GroenLinks-fracties in de Staten van Zeeland en in de gemeenteraden van Terneuzen en Vlissingen hebben een visie op de fusie van de Zeeuwse havens (ZSP) met Havenbedrijf Gent (HBG) en verzoeken de raden van de betrokken gemeenten en Provinciale Staten om hierin mee te denken. Lees meer >>

Vacature fractiemedewerker

Statenfractie GroenLinks Zeeland is op zoek naar een FRACTIEMEDEWERKER (m/v, 16-24 uur), wegens vertrek van de huidige fractiemedewerker. Ben jij een duizendpoot of weet jij iemand die hierin interesse heeft? Klik dan op de bijlage voor meer informatie over de inhoud van de vacature en de procedure.

Wil je solliciteren? Stuur je cv en motivatie vóór 22 augustus 2017 per e-mail naar Dorith van Ewijk: dvanewijk@yahoo.nl De eerste ronde gesprekken is gepland in de week van 29 augustus 2017.