Nieuws gefilterd op Tweede Kamer

Historische overwinning in Klimaatzaak Urgenda

Vandaag oordeelde de rechtbank dat de Nederlandse Staat meer moet doen om de klimaatverandering tegen te gaan. De Staat moet ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot in 2020 25% lager is dan in 1990. Met het bestaande kabinetsbeleid zal dat niet lukken. Op initiatief van GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren zal de Tweede Kamer in debat gaan met minister-president Rutte. Van Tongeren: "Extra maatregelen, zoals een groener belastingstelsel, zijn onontkoombaar. Ik wil van het kabinet horen hoe en hoe snel zij zulke maatregelen gaan invoeren."

Van Ojik: Aanslag op vrijheid van meningsuiting mislukt

Tijdens de Nieuwsjaarsreceptie van GroenLinks Rotterdam gaf partijleider Bram van Ojik een nieuwjaarsspeech. Hij sprak met name over de aanslag in Parijs. "De aanslag op de vrijheid van meningsuiting is mislukt," zei Van Ojik. Maar hij vreest een nieuwe war on terror. Lees hier zijn speech.

Dien een zienswijze in tegen Structuurvisie Schaliegas

Op 28 mei publiceerde minister Kamp een notitie over schaliegas. Tot en met woensdag 9 juli kan iedereen een 'zienswijze' indienen tegen het voornemen voor een Structuurvisie Schaliegas. GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren roept alle raadsleden op om dat te doen. We willen een stevig GroenLinks-geluid uit het hele land laten horen!

Belastingparadijs: Het 'I am not a crook' van Nederland

[Opinie] Op z'n minst opvallend noemt Kamerlid Jesse Klaver het dat het woord 'belastingparadijs' niet meer gebruikt mag worden. Terwijl Nederland een hub is voor fiscale voordelen voor multinatinationals. PvdA, VVD en D66 steunden de PVV-motie die opriep het woord niet meer te gebruiken... Toch partijen waarvan wij dachten dat ze weten dat U2, the Stones of Starbucks geen kantoren en banen naar Nederland brengen, aldus Klaver. Zij beantwoorden het probleem van belastingontwijking met een variatie op de "I am not a crook"-uitspraak van Nixon. Lees meer >