9 september provincietour: Tweede Kamerfractie bezoekt Zeeland

Jolande Sap neemt op vrijdag 9 september samen met o.a. Liesbeth van Tongeren, Rik Grashoff en de kersverse senator Marijke Vos een kijkje in de Hedwigepolder. Verder gaat Jolande - als vast onderdeel van de provincietour - weer in gesprek met groene ondernemers. Kamerlid Liesbeth van Tongeren presenteert haar initiatiefwet voor een referendum over een tweede kerncentrale.

Hedwigepolder: teruggeven aan de natuur
Daar gaat Jolande, samen met onder anderen Liesbeth van Tongeren, Rik Grashoff en de kersverse senator Marijke Vos, kijken in de Hedwigepolder. GroenLinks meent dat deze polder verreweg de meest geschikte en goedkoopste plek is om terug te geven aan de natuur, nu de Westerschelde is uitgediept. Staatssecretaris Bleker meent dat er alternatieven zijn.

In gesprek met groene ondernemers
Daarnaast gaat Jolande weer het gesprek aan met groene ondernemers, om te horen wat zij verwachten van de overheid om duurzame doorbraken te bereiken.  "Het is ontzettend inspirerend om al die gedreven ondernemers te spreken en te horen wat zij in de praktijk tegenkomen. Hoe zij aanlopen tegen de voordelen die juist de oude industrie geniet. Of tegen malle regels die hen het werken bemoeilijkt", zegt Jolande.

Initiatiefwet referendum kerncentrale
Elk werkbezoek wordt afgesloten met een politieke talkshow: ‘BORRELEN MET SAP’. In Zeeland grijpt Liesbeth van Tongeren de gelegenheid aan om haar initiatiefwet voor een referendum over een tweede kerncentrale te presenteren. Die zou in het Zeeuwse Borssele gebouwd moeten worden. GroenLinks stelt voor die kwestie per referendum aan de bevolking voor te leggen.