Aanbieding visienota 'provincies'aan minister Plasterk #herindeling

Aanbieding GroenLinks-visienota provincies aan minister Plasterk

Minister Plasterk bracht vandaag, vr. 8 februari, een bezoek aan Zeeland in verband met het afscheid van commissaris van de Koningin mevrouw K. Peijs. Bij dit bezoek gaf de GroenLinks Statenfractie de minister een reactie op zijn recentelijk gedane uitspraak dat Zeeland op termijn moet samengaan met de provincie Zuid-Holland. Samen vormen ze een logische ’Provincie West’, aldus de bewindsman. Fractievoorzitter Leen Harpe overhandigde de minister de GroenLinks-visie "De grootste provincie van Nederland is te klein"

Fractievoorzitter Leen Harpe overhandigt de minister een exemplaar van de brochure “De grootste provincie van Nederland is te klein”. In deze brochure zet GroenLinks de visie uiteen waarom en waar de provinciegrens van Zeeland verlegd kan worden. De nadruk ligt daarbij op economie – havens en het Scheldestroomgebied. Delen van Zuid-Holland (Goeree-Overflakkee) en Noord-Brabant (tot de A16) bij Zeeland voegen als nieuwe Zeeuwse provinciegrens zou een logische(r) oplossing zijn.

GroenLinks overhandigde de visienota aan de minister tijdens de afscheidsreceptie van de commissaris van de Koninging, Karla Peijs. De minister zei al kennis te hebben genomen van deze visie van GroenLinks en zei 'het mee te nemen'.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de media:

Omroep Zeeland:

'Zeeland moet op de kaart blijven'

'Niet per se twaalf provinciehuizen na herindeling'
[Citaat:] Het plan van GroenLinks gaat de minister nader bekijken. "Benadrukken dat Zeeland Zeeland moet blijven is interessant," aldus Plasterk. "We moeten volledig recht doen aan het feit dat elke streek z'n eigen identiteit heeft."