Cursus “Zin in GroenLinks Zeeland” 2013 - Doe mee!

Een cursus op maat voor wie wil weten hoe de partij in elkaar zit, wat het werk van de vertegenwoordigers in raden en staten inhoudt, hoe GroenLinks werkt, welke functies er zijn binnen de partij, enzovoorts. Een uitgebreide kennismaking, leuk voor wie meer wil weten over GroenLinks en GroenLinkse politiek. Maar ook voor hen die actief (of actiever!) willen worden of zich mogelijk kandidaat willen stellen voor een bepaalde functie. Lees door > meedoen kan nog!

INHOUD CURSUSDe cursus bestaat uit twee series van vier bijeenkomsten, voor andere geïnteresseerden ook los te bezoeken. Voor de deelnemers aan de hele cursus (of om te beginnen: aan de eerste serie van vier) volgen de bijeenkomsten elkaar logisch op en hoort bij elke bijeenkomst een opdracht om er meer uit te halen. Zoals het schrijven van een stuk, het afnemen van een interview of het beantwoorden van een vragenlijst. We sluiten aan bij de actualiteit van de politiek en van GroenLinks Zeeland. De docenten komen grotendeels uit onze eigen gelederen/netwerk; zo bouwen deelnemers al een eigen GroenLinks netwerk op. Onderdeel van de cursus is ook het bijwonen van enkele vergaderingen (Provinciale Staten/gemeenteraad/commissie/fractie). De nadruk ligt op het Zeeuwse, maar we leggen ook uit wat er landelijk en Europees gebeurt. Er zijn regelmatig dagen dat je de Tweede Kamer kunt bezoeken of een kijkje kunt nemen bij het Europees Parlement; het is eenvoudig bij zo’n excursie aan te sluiten.DEELNAME ‘Zin in GroenLinks’ heeft in Zeeland geen drempel, financieel of qua voorkennis. Wel vragen we een toezegging van de deelnemers: als de agenda is bepaald en de deelnemers hebben aangegeven mee te doen, verwachten we dat ze er zijn.  Dat is belangrijk voor de deelnemers zelf i.v.m. de opbouw van de cursus, en wel zo netjes t.o.v. de mensen die de cursus op vrijwillige basis mogelijk maken.PLANNING

Vóór de zomervakantie organiseren we bijeenkomsten over GroenLinks en de politiek, als het ware een basiscursus ‘GroenLinks in de politiek’:1.    De politiekVolksvertegenwoordiging op Europees, landelijk, provinciaal en lokaal niveau: hoe werkt dat? En wat doen die mensen eigenlijk de hele dag?Opdracht: bijwonen van vergaderingen - wat valt je op?2.    De organisatie GroenLinksHoe zit de partij in elkaar, hoe werkt GroenLinks, welke functies zijn er binnen de partij?Opdracht: interview een politicus - wat is zijn/haar visie op 2014 en daarna?3.    Het GroenLinkse gedachtegoedWaarom Bram van Ojik zich wel druk maakt over de hermelijnen mantel van Willem-Alexander, maar niet over kiloknallers vlees.Opdracht: nadenkopdracht: wat vindt GroenLinks van een actuele Zeeuwse situatie?4.    Afsluitende borrelDe serie wordt afgesloten met een borrel met deelnemers, inleiders en bestuurNa de zomervakantie zijn er bijeenkomsten gericht op wat je zelf doet of kunt doen bij GroenLinks, over vaardigheden en wat bij je past: 1.    Communicatie van GroenLinksGroenLinks heeft mooie ideeën, maar weet ze niet altijd goed voor het voetlicht te brengen. Daarom alvast een spoedcursus GroenLinks populisme.Opdracht: het maken van een persbericht/puntenlijstje/presentatie.2.    NetwerkenIn de politiek en in een (vrijwilligers-)organisatie is netwerken belangrijk, misschien nog belangrijker dan je denkt. Waarom is dat zo, hoe werkt dat en hoe doe je dat? En moet je dan op Twitter/Facebook?Opdracht: netwerk in kaart brengen?3.    Mijn GroenLinksActief zijn of worden binnen GroenLinks: hoe doe je dat, wat past bij mij?Opdracht: breng je eigen kwaliteiten in kaart, kijk wat bij je past.4.    Tot slotAlle deelnemers, inleiders en bestuur sluiten de cursus af met een interessant uitstapje.

LOCATIESDe planning tot de zomer (19:30 tot 21:00 uur):10 april Middelburg, 7 mei (Terneuzen) 4 juni (Goes?) en 19 juni (locaties volgt) en als reservedatum 26 juni.De planning van de bijeenkomsten na de zomer komt later.MEER INFO EN AANMELDENTot 1 juni:     Janine Cooijmans, campagnezeeland@groenlinks.nl, 06 – 41 88 3929Na 1 juni:     Femke IJsseldijk, campagnezeeland@groenlinks.nl, 06 – 52 06 58 22