Brede steun GroenLinks-wetsvoorstel duurzame toekomst koelsysteemindustrie

"Een belangrijke dag voor de aanpak van klimaatverandering. Europa is bereid het gebruik van superbroei-kasgassen helemaal uit te bannen." Dat stelt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout nadat zijn wetgevende voorstellen grote steun kregen in de milieucommissie van het Europarlement. Na de zomer onderhandelt Eickhout namens het Europarlement met de Raad van ministers over de voorstellen om het gebruik van de zogenaamde gefluoreerde broeikasgassen (F-gassen) in nieuwe koelkasten en airconditioning vanaf 2020 uit te bannen.

"Europese bedrijven hebben straks een voorsprong op de rest van de wereld omdat wij koploper worden op deze groene innovatie. Dat levert banen op en een sterke concurrentie positie," aldus Eickhout.

Voorstel stimuleert Europese bedrijvigheid

In Europa importeren we bijna negentig procent van de kleinere airconditioning systemen uit China, terwijl Europese bedrijven geïnvesteerd hebben in de milieuvriendelijke koelgassen. “Ambitieuze wetgeving die het gebruik van superbroeikasgassen verbiedt, stimuleert Europese bedrijvigheid. Honderden kleine, groene ondernemingen profiteren van onze voorstellen omdat ze straks kunnen rekenen op een grotere afzetmarkt. Wij geven hiermee een extra impuls aan groene investeringen en creëren mogelijk duizenden extra banen.” Meer dan honderd bedrijven die geïnvesteerd hebben in klimaatvriendelijke koelgassen steunen dan ook de voorstellen van Eickhout.

Verder lezen: GroenLinks Europa