Op 27 november jl. stelde Leen Harpe van GroenLinks vragen over de onnavolgbare gang van zaken rondom het DELTA-dividend in relatie tot de omhanging van de aandelen Evides. Vandaag ontvingen we de antwoorden van GS (ook toegevoegd als bijlage):

Toelichting

Bij brief van 11 november 2014 heeft u de Staten geïnformeerd over uw standpunt ten aanzien van het DELTA-dividend. U heeft daarbij gekozen voor ‘vigerend beleid’. Dit houdt volgens uw brief in een uitkering van € 20 miljoen. Echter, de dividenden van Evides en het DNWB brengen tezamen al meer op dan uw ‘vigerend beleid’.

De Staten werden in november 2013 geconfronteerd met een plotselinge winstwaarschuwing van DELTA NV. Dit heeft geleid tot een abrupte extra bezuiniging van € 8 miljoen in 2014. Echter, volgens het ‘vigerend beleid’ had een dividend uitbetaald moeten worden van ca. € 46,7 miljoen. DELTA heeft maar € 20 miljoen (waarvan € 10 miljoen aan de provincie) uitgekeerd.

Provinciale Staten zijn nog steeds ‘geen baas’ over de Evides-aandelen. Dit ondanks een Statenbesluit (aandeelhoudersstrategie) en een brandbrief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu d.d. 13 november 2013. De minister stelt daarin aan de wens van de Tweede Kamer te willen voldoen: “mits strategische besluitvorming en effectuering van de afsplitsing van de aandelen Evides in 2014 binnen de wettelijke kaders en conform de wens van de Tweede Kamer alsmede de gemaakte afspraken plaatsvindt.” Ondanks een verzoek daartoe heeft gedeputeerde Van Beveren – na ruim een jaar - geweigerd de brief beschikbaar te stellen voor de begrotingsvergadering.

Vragen

  1. Is er sprake van twee soorten ‘vigerend beleid’?

    Het beleid van de Provincie Zeeland ten aanzien van het DELTA dividend is verwoord in de op 1 november 2013 door uw Staten vast-gestelde aandeelhoudersstrategie DELTA en vastgelegd in de Buitengewone Algemene vergadering van Aandeelhouders (BAvA) DELTA op 25 november 2013.

    Een onderdeel van deze strategie is het dividendbeleid waarin is bepaald dat het dividend van de gereguleerde onderdelen (Evides en het netwerkbedrijf) dient te worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Voor de niet-gereguleerde onderdelen geldt een ge-middelde rendementsdoelstelling van 10% op het eigen vermogen met een pay-out ratio van 50%.

    In het dividendbeleid is opgenomen, dat rekening wordt gehouden met de marktomstandigheden en de financiële positie van DELTA om de continuïteit van de onderneming niet te schaden.
  2. Ook recentelijk komt uw vigerend beleid niet overeen met het werkelijk volgens de aandeelhoudersstrategie uit te keren dividend. Waarom wijken uw voorstellen al op voorhand af van dat beleid?[i]



    Medio 2015 zal door DELTA een definitief

    dividendvoorstel over het boekjaar 2014 aan de Algemene vergadering van Aandeelhou-ders worden voorgelegd.

    In het vigerend dividendbeleid wordt rekening gehouden met de marktomstandigheden en de financiële positie van DELTA om de conti-nuïteit van de onderneming niet te schaden.

    Vanwege de sterk verslechterende energie-markt zijn we om die reden terughoudend met betrekking tot onze dividendramingen van DELTA in de provinciale meerjarenraming.
  3.  Uit de brief van het ministerie van I&M d.d. 13 november 2013 blijkt dat de minister nog dit jaar de Evides-aandelen (en dividend) bij de provincie wil hebben. Waarom heeft u die informatie niet volledig en direct gedeeld met de Staten en wanneer heeft uw college de Staten adequaat geïnformeerd?

    In uw Statenvergadering van 1 november 2013 is besloten dat de besluitvorming over de mogelijke verhanging van de aandelen Evides uitgesteld wordt tot het moment dat duidelijkheid ontstaat over de strategische koers van DELTA. Dit naar aanleiding van uw verzoek aan DELTA om een onderzoek uit te voeren naar de strategische scenario's

    (i) verkoop van commerciële activiteiten,

    (ii) fusie en (iii) de huidige bedrijfsstrategie. Dit onder begeleiding van een aandeelhou-derscommissie (AHC).

    De omhanging van de aandelen Evides maakt onderdeel uit van dit onderzoek.

    De brief van het ministerie van Infrastructuur & Milieu ( I&M ) is aan ons college gericht en bevat voor het beleid van de Provincie geen nieuwe feiten. Om die reden is de brief in eerste instantie niet naar Provinciale Staten gezonden.

    Op 16 september 2014 hebben wij u het Statenvoorstel "Toetsingskader verkoop Indaver" (kenmerk 14013201) met de ver-trouwelijke bijlage "feitenrelaas onderzoek Strategie DELTA" gezonden. In dit feitenre-laas wordt verwezen naar de brief van het ministerie van I&M.
  4. Is de inhoud van de brief gedeeld met Gedeputeerde Staten, en hebben zij de handelwijze van gedeputeerde Van Beveren goed bevonden, of heeft de gedeputeerde dit aanvankelijk als een irrelevante aangelegenheid beschouwd?

    De inhoud van de brief van het ministerie van I&M is ons bekend. Er is geen sprake van “een handelwijze” van een enkele gedeputeerde omdat wij de door uw staten vastge-stelde aandeelhoudersstrategie zo goed mogelijk invullen en uitvoeren.
  5. Op grond van de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning 2013 kan een lid van Provinciale Staten zich wenden tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om een afschrift van documenten, die openbaar zijn. De gevraagde brief van het ministerie van I&M is openbaar. Waarom onttrok de gedeputeerde zich willens en wetens aan deze verplichting?

    In de e-mail om de brief beschikbaar te stel-len was niet aangegeven, dat dit was gedaan op verzoek van een statenlid. Wel is direct naar de reden gevraagd, maar daarop is geen reactie ontvangen. Wij hebben de brief van het ministerie van I&M, na uw verzoek, binnen twee weken ter informatie naar Provinciale Staten gezonden.
  6. Is de brief gedeeld met Evides-aandeelhouder DELTA? Heeft de bevestiging van het reeds bestaande standpunt nog aanleiding gegeven voor een herbezinning bij DELTA?

    Een kopie van de brief van het ministerie van I&M hebben wij aan DELTA beschikbaar gesteld om te benadrukken dat het ministerie van I&M er, evenals uw Staten, van uitgaat dat de aandelen Evides worden verhangen. De brief wordt door DELTA betrokken bij het strategietraject.
  7. Wat valt er met de directie c.s. van DELTA NV nog te bespreken wanneer de minister de verhanging van de Evides-aandelen nog dit jaar eist?

    In het lopende strategietraject wordt met DELTA gesproken over verschillende scenario’s, waaronder ook een omhanging van de Evides-aandelen. In dat scenario is het van belang de nadelige consequenties hiervan voor DELTA zo goed mogelijk te adresseren.
  8. Waarom komt u wederom niet tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om de Evides-aandelen nog dit jaar te verhangen?

    Het ministerie van I&M is ervan op de hoogte dat er op dit moment een onderzoek plaats vindt naar een aantal strategische opties.

    Het afgelopen jaar is in een intensief traject tussen DELTA en de aandeelhouderscommissie gesproken over de strategische opties voor DELTA. Dit is een complex proces met vele belangen, scenario’s en overwegingen, waarbij zorgvuldigheid van het grootste belang is.

    Door uw Staten is bepaald dat de uitkomst van het onderzoek door DELTA naar de drie strategische scenario's aan uw Staten wordt gepresenteerd voordat u een besluit neemt over de verkoop van de aandelen Indaver. De omhanging van de aandelen Evides maakt zoals aangegeven onderdeel uit van deze scenario’s.
  9. In uw brief d.d. 25 november 2014 maakt u zich wat betreft de omhanging van de aandelen Evides geheel afhankelijk van de besluitvorming door de AvA. Hierdoor zet u de Staten op afstand en negeert u de brief van de minister van I&M van 13 november 2013. Wilt u er alsnog voor zorgdragen dat de Staten tijdig d.w.z. voor eind dit jaar een beslissing kunnen nemen?

    In uw Statenvergadering van 1 november 2013 hebben uw Staten besloten dat de be-sluitvorming over de mogelijke verhanging van de aandelen Evides uitgesteld wordt tot het moment dat duidelijkheid ontstaat over de strategische koers van DELTA.

    Naar verwachting zal in het 1e kwartaal van 2015 de uitkomst van het onderzoek door DELTA naar de drie strategische scenario's aan uw Staten worden gepresenteerd. Ver-volgens hebben uw Staten de mogelijkheid zich hierover uit te spreken.
 

[i] i Ten aanzien van het Netwerkbedrijf en Evides verwachten wij dat de door DELTA ontvangen dividenden volledig worden uitgekeerd aan de DELTA aandeelhouders. Op die wijze wordt kruissubsidiëring van commerciële activiteiten voorkomen en hebben de aandeelhouders in principe altijd zicht op een stabiele dividendstroom.

In de pers:

Omroep Zeeland: GL: splits aandelen DELTA en Evides