Een column van voorzitter Leen Harpe:

De (on)betrouwbare overheid

Minister Plasterk heeft een goed besluit genomen. Hij wil af van de kabelbelasting die de gemeente Hulst, als eerste en enige Zeeuwse gemeente, inmiddels heeft ingevoerd. Andere gemeenten hebben dat wel besloten, maar zijn te laat met de feitelijke invoering. Dus pech. Ieder weldenkend mens zou daar blij mee moeten zijn, maar niet een aantal Zeeuwse bestuurders. Zij gaan zich extra inspannen om dat geld alsnog binnen te krijgen. In mijn gemeente (Goes) wilde wethouder Loes Meeuwisse er 400.000 euro mee binnenhalen. Dat feestje gaat dan mooi niet door. De ramp voor Goes is nog groter, want de gemeente stopt ook nog met het gratis verstrekken van hondenpoepzakjes. En omdat de kabelbelasting - in dit geval van Hulst - door alle Zeeuwen betaald moet worden, gaan de Goese hondenbezitters er fors op achteruit. U ziet, het besturen is erg ingewikkeld. Hoe moet dat nu verder?

Weer doemt het beeld op van de onbetrouwbare overheid. Dat zijn wij wel gewend van de Rijksoverheid. Denk nog maar eens aan de bezuinigingen op de thuiszorg. Maar van onze lokale bestuurders zou je dat toch niet verwachten. Beloofden zij ons met de verkiezingen niet iets anders? De kabelbelasting int de gemeente Hulst via de energierekening van DELTA. Tegen deze ‘trucage’ kan door burgers geen bezwaar worden gemaakt. Hen wordt op deze manier een (bijna) grondrecht ontnomen.

Niet het feit dat burgers en bedrijven de rekening krijgen, maar juist het punt van de doorbelasting aan klanten die niet woonachtig zijn in de heffende gemeenten, is de aanleiding geweest om nieuwe wetgeving op te stellen. De Tweede Kamer vroeg al jaren om afschaffing van de ‘pupen- en buzenbelasting’. Gelukkig toonde minister Plasterk zich hier betrouwbaarder dan een aantal Zeeuwse gemeentebesturen. De Zeeuwse gemeenten doen zich te goed aan een melkkoe die eigenlijk al geslacht had moeten zijn, zo grapte de PZC eind 2015. De melk is inmiddels op en de koe geslacht. Hoera!

Maar nu eerst even rust, de vakantieperiode is begonnen. Geniet er van!