Column: Finishen

Een nieuw blog van Marten Wiersma. Zijn laatste...

Finishen….

Alle begin is moeilijk. Dat weten we. Maar eindigen is ook al niet zonder zorgen. Vraag het maar aan Ben de Reu. Ineens kost het beëindigen van een fietstocht een kleine miljoen euro’s. Maar, gewend als we zijn aan tekorten bij grote projecten: daar maalt niemand over.
Voor die finish leggen we een stuk weg aan dat één keer wordt gebruikt. Dat asfalt zouden we misschien bij een ander project in Zeeland hard nodig kunnen hebben. De prioriteit ligt bij het fietsen. En dus komt daar ‘de weg van één dag’. En daarna is de weg weer weg.

GroenLinksers dienen hun vingers af te likken bij een weg die alléén door fietsers wordt gebruikt en dan ook nog na één dag weer wordt weggehaald. En toch knaagt het. Is dat nu echt wat we bedoelden met voorrang voor de fiets? Inderdaad, grotere belangen. Natuurlijk, de Tour, die zie je niet iedere dag. En dat we nu gewoon thuis kunnen blijven en niet allemaal naar Frankrijk hoeven te rijden: pure milieuwinst.

En de Sloeweg: wij waren en zijn niet van de wegenaanleg. En zou het geen partijlijn moeten zijn om het hele project maar op te bergen? Of gaan we nu met de meerderheid mee die vindt dat er toch moet worden doorgewerkt? Inderdaad: een goede verbinding, veiliger, minder sluipverkeer enzovoort. GroenLinksers pleiten voor een vierbaans weg.

Zomaar een paar voorbeelden aan de finish. Mijn laatste column in deze nieuwsbrief. Rond 1980 gestart: een actiecentrum van de PPR in Veere, steunfractie PS, voorzitter PPR, een uitstapje naar Delta Anders, vanaf 1995 Statenlid, vier jaar in de coalitie en de afgelopen vier jaar voorzitter van GroenLinks.
Nog steeds onzeker over de vraag of je moet getuigen of vuile handen maken door daadwerkelijk te veranderen. Met compromissen. Een vraag waar ook Jesse Klaver dagelijks mee aan de slag zal zijn.

GroenLinksers weten veel. Ze bezitten kennis én wijsheid. Daar heb ik de afgelopen jaren van mogen profiteren. Wat heb ik veel van jullie geleerd en wat ben ik daar dankbaar voor. Dat jullie mijn uitglijders en onvermogen hebben geduld. Dank!

GroenLinks moet weer in de groei. Dat kan. Onze analyses doen er toe. Onze visie op de lange termijn deugt. Kansen voor nieuwe bestuursleden en een nieuwe fractie. Ik wens hen een goed begin, ook al is dat misschien moeilijk. Eén zekerheid is er; het blijft moeilijk en aan de finish geraak je niet. Steeds weer keuzen maken, en de ‘silver bullet’ is er nooit bij.

De finish trek je zelf. Ook al is dat moeilijk. Bij mij ligt die op 3 juni. Dan groet ik alle bevlogen mensen van GroenLinks. Dank hen voor de samenwerking. En hoop hen terug te zien. In of buiten GroenLinks.

Het ga u goed!

Marten Wiersma