De democratisering van de waterschappen is mislukt. Met een opkomst van gemiddeld 25% kan niet volgehouden worden, dat er voldoende draagvlak is voor de huidige waterschapsorganisatie. Daarbij komt dat één van de zetels vooraf en zonder verkiezingen is toebedeeld aan boeren en bedrijven. Dat leidt tot het merkwaardige gevolg dat m.n. boeren door deze dubbelconstructie via hun traditionele achterban oververtegenwoordigd zijn in het bestuur van het waterschap. Het aloude adagium "belang, betaling, zeggenschap" is daardoor verworden tot een fictie. Prof. A. van Hall, gewaardeerd hoogleraar en waterschapskenner, betitelde dit adagium al als "een historisch relict". In Zeeland is 70% van de grond landbouw/natuur en zou 70% van de lasten daar opgebracht moeten worden. Feit is dat die 70% opgebracht wordt door het stedelijk gebied! Die verhouding is niet terug te vinden in het nieuwe waterschapsbestuur

Sybe Schaap, voorzitter van de 'vakbond voor waterschappen' weet in Trouw van 29 november jl. twee oplossingen. Combineer de waterschapsverkiezingen met gemeenteraadsverkiezingen of hou zgn. getrapte verkiezingen. Uit de eerste suggestie moet worden afgeleid, dat de waterschappen toch niet op eigen benen kunnen staan en bij de tweede haalt Schaap de democratie genadeloos onderuit. De waterschappen hebben een poging gedaan om buiten de Kieswet om enige de democratie in huis te halen. Nu dat niet is geslaagd wordt het tijd de enorme wateropgave waarvoor wij staan serieus te benaderen. De waterschappen hebben eertijds goed werk gedaan (chapeau!). Maar Nederland bestaat niet meer uit de meer dan 250 gevormde poldertjes. Het waterbelang is inmiddels een nationale zaak geworden met een grote grensoverschrijdende stroomgebiedproblematiek. Er is niet voor niets een EU-KaderRichtlijn Water! Het kabinet is/was voornemens de bestuurlijke drukte terug te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door het aantal betrokken bestuurslagen op bepaalde beleidsterreinen terug te brengen naar maximaal twee, aldus het kabinet. Er is nu meer dan ooit aanleiding om de dure waterschappen op te heffen. Naast GroenLinks hebben ook SP en de PvdA dat in hun verkiezingsprogramma opgenomen. De ChristenUnie pleit ervoor om alle lokale en regionale watertaken in overheidsgestuurde uitvoeringsorganisaties onder te brengen. Er lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer te zijn die de waterschapstaken onder wil brengen bij de provincie. Het woord is aan de Tweede Kamer, betalend Nederland wacht in spanning af.