De beantwoording van GroenLinks-vragen over de opmerkingen van gedeputeerde Van Beveren in de PZC van 12 september jl. verbaasde ons. Zeker toen de beantwoording van de Kamervragen bij ons een ander beeld opriep. Daarom stelde GroenLinks op 10 oktober opnieuw vragen inzake ‘de Wielingen’. Volgens GS heeft Zeeland Seaports 'tegen de achtergrond van oplopende verliezen noodgedwongen en onder protest aangegeven de kosten zelf te financieren'. Lees meer>>
Vragen ingevolge artikel 44 reglement van orde aan het College van Gedeputeerde Staten door Leen Harpe van de fractie GroenLinks
Onderwerp: Artikel 44-vragen over toegankelijkheid haven Vlissingen-Oost
Toelichting
De beantwoording door uw college van onze vragen over de opmerkingen van gedeputeerde Van Beveren in de PZC van 12 september jl. hebben ons verbaasd. Zeker nu de beantwoording van de Kamervragen bij ons een ander beeld oproept. De minister antwoordt onder meer als volgt:
"Mijn ministerie is al geruime tijd in gesprek met de provincie en Zeeland Seaports over de toegankelijkheid van de Sloehaven. Dit gebeurt in nauwe betrokkenheid met het Vlaams Gewest, omdat de te baggeren locaties voor de verbetering van de toegankelijkheid van de Sloehaven voor een groot deel op Vlaams grondgebied liggen. Zeeland Seaports heeft daarbij, in afstemming met de provincie Zeeland, aangegeven bereid te zijn de kosten van het benodigde baggerwerk voor haar rekening te nemen. Hierbij speelde zeker het specifieke belang mee dat Zeeland Seaports heeft bij een verbeterde toegankelijkheid van de Sloehaven. Een verbeterde toegang komt vooral ten goede aan een zeer select aantal bedrijven. De Vlaamse rijksoverheid en mijn ministerie zijn bereid om dit initiatief met onze expertise te faciliteren en hebben dit ook kenbaar gemaakt aan Zeeland Seaports en Provincie Zeeland."
Vragen
- Waarom heeft u in de beantwoording van onze vragen niet direct vermeld dat ZSP de baggerkosten voor haar rekening zou nemen?
Kern van uw toenmalige vraag was of de provincie zélf zou gaan voorfinancieren of niet. Zie overigens ook de vragen 2 en 6. - Waarom heeft u de term voorfinancieren gebezigd en waarom heeft u gewag gemaakt van constructies om het werk voor te financieren, terwijl aldus de minister bekend was dat ZSP –in afstemming met de provincie Zeeland- wilde betalen?
Zoals de minister heeft aangegeven in antwoord op Kamervragen van o.a. de heer De Vries, is het Rijk verantwoordelijk voor de instandhouding en verbetering van de mari-tieme toegangswegen (openbare infrastruc-tuur). In het geval van het dossier Wielingen daarentegen, heeft het Rijk dit nog niet op zich genomen. Deze situatie levert aantoon-bare verliezen op voor bedrijven in het Sloegebied en Zeeland Seaports, doordat schepen moeten uitwijken. Tegen deze achtergrond van oplopende verliezen heeft Zeeland Seaports noodgedwongen en onder protest aangegeven de kosten zelf te finan-cieren. - Wat heeft u bedoeld te zeggen met 'voorfinancieren door het bedrijfsleven'?
Financiering door Zeeland Seaports. - De gedeputeerde stelde in de PZC dat: “Het ministerie nu eindelijk eens zijn verantwoordelijkheid moet nemen". Handhaaft u die uitspraak, het antwoord van de minister gelezen hebbende?
Ja, zie vraag 2. - Heeft u de Staten middels de beantwoording van onze vragen juist en volledig geïnformeerd?
Ja. - Zo ja, op welke punten heeft de minister dan onvolledig en / of onjuist geantwoord of is er sprake van onbedoelde miscommunicatie?
In het antwoord van de minister blijft naar onze mening onderbelicht dat een belangrijk argument van het Rijk om niet bij te dragen ligt in een gebrek aan budget. Ten onrechte ontstaat de indruk dat Zeeland Seaports op eigen initiatief en op eigen wens het aanbod heeft gedaan de kosten voor deze rijksvaar-weg te dragen. Verder roept de beantwoording het beeld op van een verbetering van de toegankelijkheid waar bedrijven van profiteren. Naar onze mening is echter sprake van het herstel van een eerdere situatie, waardoor naast imagoschade van de haven ook aantoonbare verliezen en schadevergoedingen aan wachtende schepen worden vermeden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weglog Leen Harpe:
'Scheldeverdragen in orde'
Bijlage:
Beantwoording Kamervragen over het uitblijven van werkzaamheden die nodig zijn voor de toegankelijkheid van de haven van Vlissingen-Oost.
In de media:
PZC:
'Wegbaggeren drempel Westerschelde is zaak van het Rijk'
Schultz: Zeeland Seaports wil weghalen drempel in Westerschelde betalen