Voorzitter,
Op 31 december 1959 werd in de Roodewijk Lenie Danielse geboren. Haar vader Jan werkte voor de Wilhelminapolder en haar moeder Leintje werkte in huis. Als baby keek Lenie geregeld uit het raam en zag ze de Deltaweg liggen. Een weg waar weinig verkeer over heen reed. Ze was er niet bij toen op 1 oktober 1960 de Zandkreekdam werd geopend bij Katseveer. Wel zag ze dat het verkeer na die opening toenam. In de loop der jaren groeide zij op en zag ze dat het verkeer op de Deltaweg ook groeide. Ze verhuisde met haar ouders en broer, broertje en zusje naar Wilhelminadorp en bleef vaak langs deze weg komen. Er veranderden relatief kleine dingen, maar de Deltaweg als verbindingsweg tussen Noord-en Zuid-Beveland werd een drukkere weg. Aan het einde van de twintigste eeuw nam Lenie haar twee kinderen geregeld mee naar het strand bij Neeltje Jans en stond ze in de file voor de Zandkreekdam. Totdat deze dam verdubbeld werd en het verkeer rustig kon doorrijden. Lenie wordt op oudejaarsdag 66 jaar en is ervaringsspecialist Deltaweg. We hebben aan haar gevraagd hoe zij aankijkt tegen deze discussie en niet geheel verrassend somt ze de pijnpunten voor onze fractie moeiteloos op.
Als eerste wijst ze op de financiële zorgen rondom het project. Op dit moment heeft de provincie ongeveer twintig miljoen euro gereserveerd en legt het Rijk ook twintig miljoen euro bij. Dit levert een gat op van 110 miljoen tot mogelijk 170 miljoen euro, waarvoor vooralsnog geen dekking is. Gedeputeerde Van der Maas gaf in de commissievergadering van 28 november aan dit gat te erkennen en zich tot het uiterste in te spannen om de financiële dekking rond te krijgen. Voor onze fractie voelt dit zorgelijk. We vragen aan het provinciebestuur nogmaals: kunt u een poging doen om meer perspectief te bieden voor de financiële dekking van de Deltawegplannen?
Ten tweede vindt zij, en wij als fractie ook, dat de fietstunnel tussen ’s-Heer-Hendrikskinderen behouden moeten blijven. Nadat ze veertig jaar geleden trouwde en naar ’s-Heer-Hendrikskinderen verhuisde, fietste ze talloze keren heen en terug naar het centrum van Goes en naar Wilhelminadorp. Die fietstunnel heeft vele levens gered en voor zeer veel fiets- en voetgangersveiligheid gezorgd. Als fractie voegen we daaraan toe dat we de andere twee meekoppelkansen, de dierentunnel en de verhoging van het Noord-Bevelandse wegdek voor waterveiligheid, ook in het definitieve voorstel erbij willen hebben. Bovendien willen we dat de fietsverbinding van noord naar zuid ook veiliger wordt gemaakt. Is GS bereid de fietsveiligheid tussen Colijnsplaat en Goes, zeker op het Noord-Bevelandse deel tussen Colijnsplaat en Katseveer, hoog op de lijst voor aandachtspunten te plaatsen? We willen dat kinderen en volwassenen veilig van Noord-Beveland naar Goes kunnen fietsen, zonder ander verkeer op dezelfde weg. In de beleving van onze fractie kan het niet zo zijn dat veel geld wordt geïnvesteerd in de Deltaweg en de fietsveiligheid niet goed wordt geregeld. Is het provinciebestuur bereid om een vrijliggend fietspad tussen Colijnsplaat en Katseveer te realiseren?
Een derde zorg is de situatie rondom de Roodewijk, haar geboorteplaats. De weg wordt verplaatst richting de huizenrij, wat veel problemen gaat veroorzaken. Maar is dit echt nodig? Er is vaak gesproken over het doortrekken van de Aardebollenweg, ten noorden van de Roodewijk. Veilig voor fietsers, hardlopers en plaatselijk verkeer op de Langeweg. Heeft het provinciebestuur contact met het Waterschap over deze Langeweg en de Aardebollenweg? En hoe kijken Gedeputeerde Staten aan tegen het veiliger maken van de Roodewijk door dat kruispunt noordwaarts te verplaatsen?
Als vierde punt ziet ze een verdubbeling als onnodig, enorm duur en zinloos. De Zandkreekdam blijft een flessenhals, net als de Zeelandbrug. Er is nog geen financiële dekking gevonden voor dit plan, laat staan voor een verdubbeling. Daarbij is de ontsluiting bij Goes nog niet afgehecht zolang auto’s op de vluchtstrook bij de afslag Goes-Zuid en Goes-Centrum staan. Dit heeft ook te maken met stilstaand verkeer op het Tiendenplein en het Ronda Gosaplein.
Alles samen nemend zien we als fractie bij dit voorstel vier knelpunten. We vragen aan GS om de situatie bij de Roodewijk opnieuw tegen het licht te houden. We vragen ook om de financiële onderbouwing uitvoerig en grondig met ons te delen. Daarbij verwoorden we in de volgende motie dat de meekoppelkansen, zoals de fietstunnel, in het project worden meegenomen en dat de provincie en de gemeente Goes met elkaar in gesprek gaan om knelpunten rondom Goes op te lossen, zoals de uitvoegstrook, de fietstunnel en eventuele benodigde gronden. Voorzitter, aan u om de motie voor te lezen.
Afrondend, Lenie Danielse, inmiddels Van Hertum hetend, wordt op Oudjaarsdag 66 jaar. Zij heeft de Deltaweg van dichtbij zien veranderen. We hopen dat het besluit van vandaag op haar instemming en die van vele andere Zeeuwen zal kunnen rekenen. Het is aan deze Provinciale Staten en vooral die van de komende generaties welke definitieve vorm de Deltaweg zal krijgen. Onze diepste wens is dat deze Deltaweg niet zal verdubbelen. Dat kan financieel niet, dat mag niet voor onze leefbaarheid en dat zal wat onze fractie betreft niet gebeuren.
De gedeputeerde is positief over onze motie. De motie is aangenomen.
Hierna sprak Ralph van Hertum nog:
Voorzitter,
We hebben ons in het verleden altijd kritisch opgesteld over de ontwikkelingen rondom de Deltaweg. Wij blijven deze ontwikkelingen ook kritisch volgen. Voor ons ligt een besluit niet tot verdubbeling, wel tot het aanpakken van twee kruisingen en de middenberm. Vanwege de hoge kosten en de financiële dekking ervan ligt dit voorstel voor ons moeilijk en gevoelig. Maar we willen ook dat de meekoppelkansen een plaats krijgen in het definitieve plan. Gezien de beantwoording van de gedeputeerde zijn we ervan overtuigd dat het zijn inzet is en blijft om die meekoppelkansen op te nemen in het plan én de passende financiële dekking ervoor te vinden. We zullen daarom met een zwaar hart voor het voorstel gaan stemmen, hopend dat de meerderheid van de Staten ook mee zal gaan met onze motie. Wel maken we het voorbehoud dat we kritisch de ontwikkelingen rondom de Deltaweg blijven volgen.