Ons statenlid reageerde in zijn betoog op het rapport "Energie in transitie"" van de Rekenkamer.

Voorzitter,

Een vriendelijk gezicht geeft overal licht.

In de week van het gedicht

gezwicht

voor de verleiding om het gewicht

van de energietransitie

op deze manier te brengen onder uw voetlicht.

Temeer daar het thema vrijheid is. Dit onderwerp leent zich echter niet voor vrijheid blijheid.

De fractie van GroenLinks is wel blij dat het onderzoek van de Rekenkamer dit ook duidelijk maakt. Terugkijkend hoe de energietransitie in Zeeland is opgepakt komt zij met conclusies die aantonen dat dit bij uitstek een van de grote maatschappelijke opgaven voor de komende jaren is. En dat niemand die in zijn eentje kan realiseren. Overheden, bedrijven, instellingen en burgers: we zullen hier samen de schouders onder moeten zetten. Dit is een enorme uitdaging!

Ik weersta de verleiding om nu op de inhoud in te gaan. Sluit me daarvoor sowieso aan op hetgeen de PvdA hierover heeft ingebracht (De Rekenkamer zou zich niet moeten inlaten met inhoud energietransitie, met name niet op promotie 2e kerncentrale in Zeeland > voor argument CO2 vrij de vraag wat wel en niet meetelt. En punt van kernafval is daarnaast belangrijk gegeven dat niet genoemd wordt). In antwoord op ZL en andere voorstanders voeg ik in ieder geval toe dat er eveneens onderzoeken bestaand die leren dat de effecten van kernafval meer dan honderdduizend jaar kunnen duren (in tegenstelling tot wat hier genoemd werd: “slechts” 10.000 jaar)!

Het fijne van het rapport is dat zij zo aan het eind van deze Statenperiode ook mooi laat zien dat niet alleen de werkwijze van GS en PS verandert (o.a. ook vanwege die vele netwerken). Maar ook die van de Rekenkamer. Niet alleen terugkijken, maar ook vooruitkijken. Daarom onderschrijft GroenLinks de 10 aanbevelingen voor GS en PS. Inclusief de overkoepelende dwarsverbanden naar Europese en landelijke aspecten alsook regionale en lokale belangen.

Laten we inderdaad gelijke termen gebruiken, één taal spreken, vooraf heldere kaders stellen, controleerbare doelen formuleren en een en ander goed monitoren. Met vaste ijkmomenten. Want het akkoord van Parijs en ook het Zeeuws klimaatakkoord kunnen niet zonder. GS omarmt deze aanbevelingen eveneens en stelt ook richting IPO/Den Haag alles in het werk te willen stellen nog 2 indicatoren toe te voegen (de omvang van het finale energiegebruik t.o.v. 1990 en de omvang van hernieuwbare energie als percentage vh totaal).

Resteren twee VRAGEN: Kan GS toezeggen dat alle aanbevelingen in de Zeeuwse aanpak voor de energietransitie worden verwerkt? En hoe krijgen wij als PS een en ander gerapporteerd? 1x per jaar lijkt mijn fractie te weinig.

De antwoorden van GS waren heel helder: ja, dat gaan wij zeker proberen, maar wij zijn niet de enige partij in de RES. En ja, jullie krijgen als PS sowieso 2x per jaar een verantwoording (bij begroting en jaarrekening) alsook bij kwartaalrapportages over de RES.