Nadat de aanbesteding fietsvoetveer Vlissingen-Breskens geen inschrijvers had opgeleverd, zijn er vier sporen onderzocht om het veer in stand te houden. Gekozen wordt voor het oprichten van een eigen B.V. Financiële argumenten en de directe aansturing liggen hieraan ten grondslag. GroenLinks komt met een motie.

De vier sporen die zijn onderzocht om het veer in stand te houden:

* Connexxion als winnaar van de bus-concessie * Exploitatie onderbrengen bij NV WST * Provincie richt eigen B.V. op * Aanbiedingen nautische markt.

Hoewel het initieel niet de voorkeur had van het college, wordt in het STATENVOORSTEL beargumenteerd waarom wordt gekozen wordt voor het oprichten van een eigen B.V. Naast de financiële consequenties is de directe aansturing het doorslaggevende argument.

GroenLinks is van mening dat deze kwestie veel eerder aangekaart had moeten worden. Nu alleen iets mogen zeggen over een B.V., doet geen recht aan de Fast Ferry.  Reden voor een motie (zie verderop), ingediend met steun van D66 en CU. Met de stemmen van GL, D66, CU en PvZ vóór, wordt de motie verworpen.

In de pers:

Omroep Zeeland 26-09: PS steunen plan fietsvoetveer

PZC 26-09: Povincie kan BV oprichten om fietsvoetveer in de vaart te houden

Motie Fast Ferry van de leden Leen Harpe (GroenLinks), Tom Aalfs (D66) en Paul Colijn (ChristenUnie)

Provinciale Staten, in vergadering bijeen op vrijdag 26 september 2014

Overwegende dat:

  • De aanbesteding fietsvoetveer Vlissingen-Breskens geen inschrijvers heeft opgeleverd en er vervolgens vier sporen zijn onderzocht, waaronder aanbiedingen uit de nautische markt.
  • Dit laatste spoor in het voorstel niet wordt beargumenteerd.
  • Er nog dekking gezocht moet worden voor o.m. voorbereidingskosten, inhuur personeel, overhead en - uit ervaring - extra onderhoud schepen.
  • Het college niet kiest voor een nieuwe aanbesteding, maar eerst een toekomstvisie wil maken.
  • Een bestek voor een komende aanbesteding moet zijn gebaseerd op de resultaten van de nog op te stellen toekomstvisie.
  • Het collegevoorstel mogelijk in strijd is met de aanbestedingswet.

Voorts overwegende dat:

  • Het oprichten van een BV in feite teruggaat naar de oude PSD en financieel onzeker is.
  • Een verlenging van de oude concessie voor een beperkte periode van maximaal een jaar mede daarom de voorkeur heeft.

Dragen het college op:

  • Met de huidige concessiehouder te onderhandelen over een verlenging van de huidige concessie voor een periode van ten minste 1 jaar.
  • Met gezwinde spoed een toekomstvisie op te stellen, dusdanig dat de Staten ruimschoots voor 1 januari 2016 een besluit kunnen nemen over de continuering van het fiets- voetveer.
  • Alle mogelijkheden wat betreft haalbaarheid / acceptatie te onderzoeken.
  • Parallel daaraan een businessplan met exitstrategie te ontwikkelen, wat een goede en objectieve afweging mogelijk maakt over de wenselijkheid dan wel noodzakelijkheid tot het effectueren van de bedoelde eigen B.V.
  • Hier ook de nautische markt* bij te betrekken met eigen ideeën, voorstellen en aanbiedingen.

En gaan over tot de orde van de dag.

Leen Harpe (GroenLinks), Tom Aalfs (D66), Paul Colijn (CU)

* B.v. Aqualiner / Waterbus; Rederij Doeksen