Bron: RTVNoord.nl - EEMSHAVEN - Vakbond FNV bondgenoten eist een schadevergoeding voor de 27 personeelsleden van de failliete biodieselfabriek BioValue in de Eemshaven. De bond zegt te kunnen bewijzen dat moederbedrijf Delta de doorstart van BioValue bewust heeft vertraagd en daarmee heeft aangestuurd op een faillisement.

Het personeel, dat al sinds eind vorig jaar thuis zit, leidt daardoor schade. Ook de vakbond eist een schadevergoeding voor de uren onnodig vakbondswerk. Het kort geding dient vermoedelijk volgende week in Middelburg.

(20 april) GroenLinks ernstig ongerust over situatie personeel BioValue

Delta heeft zijn dochteronderneming BioValue failliet laten gaan. GroenLinks Vlissingen vraagt zich af of de belangen van het personeel niet in de knel zijn gekomen. Waarom is een doorstart niet mogelijk gemaakt?

In de raadsvergadering van 16 december stelde GroenLinks vragen over het faillissement van BioValue in Delfzijl, tot dan dochter van Delta. Met name heeft GroenLinks zijn zorgen uitgesproken over de uitvoering van het sociaal plan.

Volgens de wethouder was in het faillissement niet meer de eigenaar, maar de curator aan zet en is die ook verantwoordelijk. Dus Delta was op dit moment niet meer verantwoordelijk, maar de leiding was in handen van de curator.

Dat geldt ook voor de uitvoering van een sociaal statuut en tot het moment van het faillissement had Delta blijk gegeven een goed werkgever te zijn, aldus de wethouder.

Lees verder op de site van GroenLinks Vlissingen:

De antwoorden van B&W op de vragen van GL Vlissingen zijn te vinden in de bijlage.

Tevens als bijlage het sociaal plan, dat wel door Delta en FNV is opgesteld, maar nooit door Delta werd ondertekend. Dit zegt toch wel iets over de verantwoordelijkheid die Delta aanvankelijk voor zichzelf zag.