GroenLinks presenteert referendumwet kerncentrales

Vandaag presenteerde GroenLinks de initiatiefwet: 'Referendumwet Kerncentrales'. De wet zorgt ervoor dat Nederlanders zich in een raadgevend referendum kunnen uitspreken over de bouw van kerncentrales in Nederland. Het wetsvoorstel is te vinden op www.energie.groenlinks.nl. Iedereen kan tot eind oktober verbetersuggesties mailen naar: referendumkerncentrales@groenlinks.nl. (Lees door)

Vandaag presenteerde GroenLinks de initiatiefwet: 'Referendumwet Kerncentrales'. De wet zorgt ervoor dat Nederlanders zich in een raadgevend referendum uit kunnen spreken over de bouw van kerncentrales in Nederland. GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: "Energiebedrijven hebben plannen voor de bouw van een tweede
kerncentrale in Zeeland. Het huidige kabinet is daar voorstander van. Het besluit om wel of geen tweede kerncentrale te bouwen heeft verstrekkende gevolgen voor de toekomst. Dat besluit moet je niet met een krappe meerderheid in de Tweede Kamer nemen, daar moeten alle Nederlanders zich over uit kunnen spreken."

GroenLinks nodigt iedereen uit om te reageren op de eerste versie van het wetsvoorstel en zal aan de hand van deze suggesties verder werken aan het voorstel en dan een volgende versie naar de Raad van State sturen. Van Tongeren: "Dit is een onderwerp wat alle Nederlanders aangaat. Ik wil daarom graag samen met iedereen die erover mee wil
denken, verder werken aan het wetsvoorstel. Er is een goede kans dat het wetsvoorstel op een meerderheid in de Tweede Kamer kan rekenen. PvdA, SP, D66, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en PVV bepleiten ieder verschillende vormen van referenda. Wouter Bos pleitte in 2005 al voor een referendum over het langer openhouden van de huidige
centrale in Borssele."

De presentatie vond plaats in het Zeeuwse Middelburg, waar energiewoordvoerder Liesbeth van Tongeren samen met fractievoorzitter Sap en Tweede Kamerlid Grashoff in het kader van de GroenLinks groene provincietour Zeeland bezocht. De volledige tekst van het wetsvoorstel is te vinden op www.energie.groenlinks.nl