INESPO - 5e duurzaamheidsolympiade 3-6 juni in Middelburg

INESPO is dé internationale duurzaamheidsolympiade die jaarlijks in NL wordt gehouden. In 2012 deden 40 landen mee, vertegenwoordigd door 300 scholieren. Zij presenteerden hun oplossingen voor duurzaamheids-vraagstukken. Zo'n dertig Nederlandse scholen deden hieraan mee. De beste 10-20 projecten nemen deel aan de internationale ronde op 3 en 4 juni in Middelburg.

Van  3 t/m 6 juni 2013 presenteren ± 450 middelbare scholieren uit 47 landen hun oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken in de Nieuwe Kerk en de Kloostergangen van de Abdij in Middelburg. Middelbare scholieren van Albanië tot Zuid-Korea en van Afghanistan tot de Verenigde Staten verdiepten zich meer dan een jaar lang in een duurzaam project  op het gebied van water, zonne-energie, afval, klimaat, enzovoort. De scholieren die in hun eigen land de nationale voorronde hebben gewonnen, komen nu naar Middelburg. De projecten die in Middelburg te zien zijn, zijn dan ook het neusje van de zalm.

Kom gerust een kijkje nemen; wellicht ontmoet u dan de Nobelprijswinnaars van de toekomst! Bezoekers zijn van harte welkom op maandag 3 en dinsdag 4 juni, van 9.00 tot 17.00 uur. Naast de expositie zijn er interessante workshops en een lezingencyclus over water, zon en aarde. De toegang is gratis. Zie voor het hele programma: www.inespo.org 5 juni 14.00-21.00 uur Wereldmarkt Markt Middelburg Nadat de INESPO-deelnemers twee dagen intensief hun projecten aan een deskundige jury en andere belangstellenden hebben gepresenteerd, laten ze op de Wereldmarkt op de Markt in Middelburg hun land zien met kleding, muziek, hapjes, drankjes, folders, enzovoort. Voor de scholieren is er na de olympiade een leerzaam en aantrekkelijk excursieprogramma langs innovatieve en duurzame projecten in Zeeland, met op de dinsdagavond lezingen, debat en rondleiding in en door het University College Roosevelt (UCR). Ook zijn er bezoeken naar het Biobase Training Centrum in Terneuzen, Waterschap Zeeuwse Eilanden, Neeltje Jans en het Watersnoodmuseum. Een kleine delegatie wordt verwelkomd door Tweede Kamerleden in Den Haag.

Op 6 juni maakt een internationale jury de winnaars bekend tijdens een slotceremonie waarbij ook diverse ambassadeurs aanwezig zullen zijn. De winnaars krijgen internationale beurzen en uitnodigingen om elders in de wereld een presentatie te geven.

INESPO wordt georganiseerd door Stichting Cosmicus, DuurzaamDoor (voorheen LvDO),SME Advies en IVN in samenwerking met Provincie Zeeland, UCR en SCOOP.

"INESPO past bij Zeeland", aldus gedeputeerde Ben de Reu, "omdat scholieren er creatieve ideeën presenteren voor een duurzamere wereld. De Provincie Zeeland hecht veel waarde aan een duurzame toekomst en stimuleert en ondersteunt innovaties die de wereld slimmer, mooier en groener maken. Het delen van kennis over innovatie tussen ondernemers, onderwijs en overheid is daarbij erg belangrijk, want alleen door samenwerking kun je excelleren."

INESPO wordt gedragen door veel Zeeuwse partners: de Provincie stelt het Abdijcomplex ter beschikking;  University College Roosevelt verzorgt de lezingen en SCOOP organiseert de side-events. Het is de bedoeling dat dit evenement om het jaar in Zeeland plaatsvindt. _____________________________________________________________________________Meer informatie: [zie ook de bijlagen]

SCOOP Zeeland

INESPO kort in het Nederlands