N.a.v. de aangenomen motie op initiatief van GroenLinks over controle van het reactorvat van kerncentrale Borssele, vraagt de Tweede Kamer de minister om opheldering. De Kamer wil van minister Kamp weten wat hij gaat doen nu het provinciebestuur van Zeeland zich via de motie heeft uitgesproken vóór een onderzoek van het hele reactorvat.

Uitgangspunt van de GroenLinks-motie (ingediend met steun van D66, SP en PvZ) is 'veiligheid', in dit geval het reactorvat van de KCB. Het reactorvat is voor 40% gecontroleerd en dat vindt GroenLinks ruim onvoldoende.

Veiligheid is in het tweede risicogebied van Nederland een belangrijk onderwerp. Dat is mede de reden dat in de motie gevraagd wordt om bij de eerstvolgende gelegenheid integraal een 100% controle uit te voeren. Pas bij algehele controle zijn namelijk de scheurtjes in de kerncentrales in België ontdekt.]

Lees hier de tekst van de motie van 31 mei jl.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de media:

PZC 11 juni: Kamer wil opheldering over onderzoek kerncentrale Borssele