Wederom is over dit onderwerp gesproken. Omdat er erg veel mis is met veel mestvergisters in het land en in Rilland overlast zal ontstaan op het gebied van verkeer en voedselveiligheid. De opvattingen van GroenLinks kunt u hier lezen.

Voorzitter,

De beoogde co-vergister  bij Rilland is al meerdere malen in dit huis onderwerp van gesprek geweest. De summiere beantwoording op onze vragen, de nog niet waargemaakte toezegging inzage te krijgen in de zoektocht naar mogelijke alternatieve locaties alsook de blijvende zorgen van omwonenden, medewerkers en samenleving waren op zich al redenen genoeg om nog 1 poging te wagen iets tegen te houden waar niemand anno 2019 voor lijkt, de initiatiefnemers uitgezonderd.

Een artikel uit de Volkskrant van 28 juni 2019 – waar de provincie Gelderland een flinke tik over de neus kreeg omdat zij onvoldoende duidelijk kon maken waarom er geen MER nodig zou zijn rondom een soortgelijke co-vergister en het Hof de vergunning daarom nietig verklaarde – is voor de fractie van GroenLinks de aanzet om daadwerkelijk nog een poging te wagen in de categorie voorkomen is beter dan genezen. Omdat vooral ook de gemeenteraad van Reimerswaal hier een belangrijke rol in speelt en straks in september aan zet is, dien ik nu, mede namens SP, PVV van Dijk, FvD en PvZ, een motie in. Indien D66 nog aanwezig zou zijn, was zij ook mede-indiener geweest. Nu betuigt zij net als vele andere partijen op voorhand al veel sympathie voor deze motie. Mocht aanname leiden tot kosten voor zo’n nader onderzoek, dan kunnen die gedekt worden vanuit de budgettaire ruimte.

De strekking van de motie laat ik graag aan u over gezien mijn spreektijd (maar komt neer op toch nog eens kijken of er geen mer uitgevoerd dient te worden voor een dergelijke co-vergister met aandacht voor o.a. de hier aangehaalde zorgpunten en indien dit op korte termijn evt. niet gaat zelf zo’n onderzoek doen; bovendien graag e.e.a. duidelijk maken richting raad Reimerswaal).

Gezien het grote draagvlak voor onze motie en het antwoord van GS – de RUD bekijkt nog of zij n.a.v. de uitspraken in Gelderland toch MER zou moeten doen – heb ik gevraagd om een schorsing. De uitkomst is een toezegging van GS dat er een second opinion komt mocht de RUD van mening blijven dat er geen MER nodig is. De kosten daarvoor zijn dan voor rekening GS. Mocht dit niet tijdig kunnen, komt hij terug bij PS (nog net voor de gemeenteraad van Reimerswaal vergadert. Die raad krijgt deze toezegging en afspraken mee).