De gemeente Borsele wil samen met de provincie de verpaupering van het voormalige AMAC-terrein tegengaan, waar t.g.v. de economische crisis en de ingezakte woningmarkt de plannen voor nieuwbouwwoningen voor de eigenaar, een projectontwikkelaar, niet langer haalbaar bleken. Partijen besloten 1,5 miljoen euro vrij te maken om tot een oplossing te komen. Dit bedrag komt uit een gezamenlijke reserve van gemeente en provincie die was bedoeld voor realisatie van 60ha bos tussen het Sloegebied en de Sloerandkernen. GroenLinks stelde op 25 mei jl. vragen en GS antwoorden als volgt:

- vervolg toelichting -

“Omdat we onvoldoende grond voor die geplande oppervlakte bos kunnen verwerven, is besloten een belangrijke deel van deze reserve te gebruiken voor verwerving van het voormalige AMAC-terrein.” Aldus een brief van de gemeente Borsele d.d. 4 april 2016. Dit riep bij GroenLinks de volgende vragen op:

1. Hoeveel van de 1,5 miljoen euro, bestemd voor het betreffende bos, komt van de provincie Zeeland?
    Aan de aankoop van het zgn. AMAC terrein draagt de provincie de helft bij, maximaal dus 750.000 euro.
  2. Wat zijn de redenen dat de provincie Zeeland en de gemeente Borsele onvoldoende grond hebben kunnen verwerven voor het geplande bos?
    De grote druk op de grondposities in het betreffende gebied met relatief jonge grondeigenaren die er nog niet aan toe zijn om te verkopen en de grondverwerving rond het Sloeweg project. Daardoor blijkt grondverwerving in dit gebied erg moeilijk.
  3. Welke redenen of omstandigheden hebben geleid tot de plannen voor een 60ha groot bos? En was dit bos bedoeld ter compensatie van iets anders?
    Gelet op de verdergaande ontwikkeling van het Sloegebied en de verdubbeling van de Sloeweg waren de provincie en de gemeente Borsele in 2006 van mening dat gestreefd moest worden naar het verbeteren van de omgevingskwaliteit in het gebied 's-Heerenhoek-Nieuwdorp.
  4. Welke partijen zijn betrokken bij de plannen voor het bos en zijn deze partijen alle geraadpleegd omtrent het onttrekken van de middelen aan dit plan?
    Provincie en gemeente Borsele zijn betrokken bij deze afspraak. Binnen het kader van de overeenkomst hebben partijen met elkaar afgesproken de nog beschikbare middelen in te zetten voor verwerving van het tegen de kern van 's-Heerenhoek gelegen AMAC terrein. Dit terrein zal na verwerving dan met "groen" ingericht worden en op die manier een bijdrage leveren aan de doelstelling van verbetering omgevingskwaliteit.
  5. Begrijpt de fractie van GroenLinks het goed dat het bedrag van 1,5 miljoen euro – overheidsgeld - nu bestemd zal worden om een projectontwikkelaar uit de problemen te helpen? Zal dit niet gezien worden als ongeoorloofde staatssteun? Zo nee, waarom niet?
    De verwerving van de gronden zal de getaxeerde waarde niet te boven gaan en daarmee is er geen sprake zijn van staatssteun of bevoordeling van een projectontwikkelaar.
  6. Er wordt geschoven met budget door gemeente en provincie; ‘bosgeld’ wordt omgetoverd tot ‘kassa’ voor de projectontwikkelaar. Hoe verhoudt dit zich met de reactie van wethouder Weststrate voor Omroep Zeeland op 12 maart 201*: “De gemeente Borsele wil het voormalige AMAC-terrein in 's-Heerenhoek overnemen. Het is de bedoeling om er een open bos met groenstroken aan te leggen”(…)?
    De reactie van de wethouder is correct. Zoals in antwoord 4 aangegeven zal het AMAC terrein na verwerving overeenkomstig de afspraken in de overeenkomst met groen worden ingericht ter verbetering van de omgevingskwaliteit. Er wordt daarvoor niet geschoven met budget.
  7. Bij wie ligt de bevoegdheid om de inzet van een geoormerkt budget te veranderen? Had dit niet moeten worden voorgelegd aan de gemeenteraad van Borsele en PS?
    Zoals in antwoord 4 is aangegeven vindt inzet van de middelen plaats binnen de afspraken van de destijds met de gemeente Borsele gesloten overeenkomst.
* http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-03-12/828401/amac-terrein-moet-…