MIDDELBURG - Zes jaar geleden veegde de Raad van State de plannen voor de Westerschelde Container Terminal van tafel. "Welbeschouwd zijn we sindsdien geen stap verder gekomen", zegt gedeputeerde Harry van Waveren, die in dagelijks bestuur van de provincie het WCT dossier beheert.
"In tegendeel, telkens doemen nieuwe klippen op." Deze week presenteerden Gedeputeerde Staten enkele van die nieuwe klippen in een brief over de gang van zaken rond de WCT: de noodzaak van een milieueffectrapport voor natuurcompensatie, de kwestie dat de aanleg van de containerkade lastig te rijmen valt met natuurherstel in de Westerschelde en voorziene capaciteitsproblemen op de A58. Van Waveren: "Ik kan me voorstellen dat Staten van Zeeland zeggen: welke conclusies moeten daaruit worden getrokken?" Het is verleidelijk, na bijna tien jaar WCT-plannen, de stekker uit het project te halen. Maar dan? Geen van de andere containerinitiatieven in Vlissingen-Oost biedt zekerheid dat Zeeland een graantje mee kan pikken van de grote vlucht die de containerisatie van de transportsector neemt. Van Waveren bedient zich graag van het spreekwoord Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. "Je kunt niet anders dan vaststellen dat we nog helemaal niets in handen hebben. Verbrugge en de Vlaamse combinatie Sea InvestZuidnatie hebben nog geen contracten met reders, Kloosterboer is te klein en de WCT... nou ja de problemen daarvan zijn bekend. Die WCT is als je de mogelijkheden en de reacties vanuit de markt in beschouwing neemt, misschien wel de mooiste vogel van allemaal, maar hij zit wel heel hoog in de lucht." En om door te gaan op de ornithologische beeldspraak van Van Waveren, de aanwezigheid van de WCT-vogel in het zwerk kan er de oorzaak van zijn dat andere niet landen. Het duivelse dilemma van Van Waveren is dat Zeeland na een ferme streep door de WCT de containerboot helemaal mist. Daar wil niemand in de Statenzaal verantwoordelijkheid voor nemen. Van Waveren: "Welke oplossing je ook kiest, er is altijd een probleem. We houden elkaar in de houdgreep in dit dossier." De gedeputeerde is in gesprek met Zeeland Seaports, de initiatiefnemer van de WCT, over de conclusies die het havenschap aan de gang van zaken verbindt. Het dagelijks provinciebestuur trekt dinsdag 2 juni de zijne.
PZC - za. 23 mei 2009 - Ben Jansen