Voorzitter,

Verbazingwekkend om te zien hoe Connexxion zich hier neerzet als vervoerder in Zeeland. Nog niet zo lang geleden gaven ze aan niet te willen inschrijven voor de nieuwe concessie, omdat ze bang waren voor de banen van hun werknemers. Nu blijkt dat ze zelf hun personele bezetting niet op orde kunnen krijgen. Het lijkt er toch wel op dat ze zich er wel heel makkelijk vanaf willen maken, deze laatste periode.

Vandaag lazen we in de PZC het volgende artikel: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/ergernis-bij-reizigers-over-uitvallen-bussen-connexxion-provincie-wist-nergens-van~a5b1d2ae/

De commissie economie is pas volgende week en daarom willen we de onderstaande vragen stellen als nieuws van de dag bij de commissie ruimte. 

  1. Hoe kijkt GS aan tegen het nieuws dat er verschillende busritten van Connexxion uitvallen en de provincie daarvan niet op de hoogte is gebracht?
     
  2. Connexxion heeft in het verleden aangegeven zich zorgen te maken om de werkgelegenheid van chauffeurs. Nu geeft Connexxion aan te weinig chauffeurs te hebben. Hoe kijkt de gedeputeerde aan tegen dat standpunt?
     
  3. De PZC schrijft dat verschillende reizigers tevergeefs op hun bus wachten. Maakt de provincie zich zorgen over de komende tijd dat Connexxion nog de Zeeuwse dienstregeling voor zijn rekening neemt? Graag een uitleg.
     
  4. In het verleden is gesproken over het opleggen van boetes aan Connexxion. Ziet de provincie dit als oplossing om Connexxion te motiveren wel de dienstregeling in Zeeland te rijden? Waarom wel/niet?
     
  5. Welke oplossingen ziet de provincie in de nabije toekomst om de Zeeuwse reiziger de zekerheid te geven dat hij/zij wel volgens dienstregeling op de bestemming aankomt? Graag een toelichting.

In de PZC is de reactie van GS te lezen.