In de Statenvergadering van 8 juli jl. uitte GroenLinks zijn zorgen over de milieuontwikkelingen bij Thermphos en werd de juridisering aan de orde gesteld. In augustus bereikten ons berichten over normen die wederom overschreden worden. Ook zou er door het bedrijf een voorlopige voorziening zijn ingesteld tegen de dwangsombeschikking. GroenLinks stelde hier op 18 augustus jl. vragen over, die nu door GS zijn beantwoord.

Toelichting

In de Statenvergadering van 8 juli jl. heeft de GroenLinks Statenfractie zijn zorgen geuit over de milieuontwikkelingen bij Thermphos. Ook de juridisering van de problematiek door Thermphos werd door ons aan de orde gesteld. *

Ons bereiken thans berichten dat normen wederom worden overschreden. Bovendien zou door het bedrijf een voorlopige voorziening zijn ingesteld tegen de dwangsombeschikking. Daarnaast heeft Thermphos (maar ook derden) een zienswijze ingediend tegen ‘de beschikking vermindering geuremissies’. Het staat uiteraard iedereen vrij om te procederen. Vraag is echter welk doel het dient.

Vragen

  1. Is het juist dat de normen voor ammoniak en dioxine in de maanden juni en juli zijn overschreden?

    De norm voor dioxine is op 11 juli 2011 overschreden. Op de andere meetdagen was de emissie van dioxine binnen de norm. De overschrijding van de norm voor ammoniak had een structureel karakter, omdat Thermphos ureum toepaste voor de reductie van de emissie van dioxine en er hierbij ammoniak ontstaat.
  2. Zo ja, waarom zijn ‘omgeving’ en Staten daar niet direct over geïnformeerd al was het maar op basis van voorlopige uitkomsten?

    De omgeving en de Staten zijn geïnformeerd over de overschrijdingen van de normen voor ammoniak en dioxine. Hierover is in mei gecommuniceerd (persbericht van 23 mei en voortgangsrapport van 25 mei). Uit zorgvuldigheid wordt niet op basis van voorlopige resultaten gecommuniceerd, maar alleen op basis van gevalideerde meetgegevens. Concept resultaten wijken soms af van gevalideerde resultaten.

    Het structurele karakter van de ammoniak overschrijding is duidelijk zichtbaar in de grafiek op onze website. De overschrijding van de norm voor dioxine op 11 juli is ons eerst op 1 augustus gebleken uit een concept rapportage Het definitieve, gevalideerde rapport wordt week 34-35 verwacht.
  3. Is het juist dat Thermphos een voorlopige voorziening heeft aangevraagd tegen de opgelegde dwangsom inzake overschrijding van de geur- en of dioxinenorm?

    Nee. Thermphos heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de opgelegde last onder dwangsom voor ammoniak en een bezwaarschrift tegen de last onder dwangsom afvalwater. De last onder dwangsom dioxines is heden door ons vastgesteld.
  4. Zo ja, wanneer dient deze voorlopige voorziening en wat zijn mogelijke consequenties?

    Zie het antwoord op vraag 3.
  5. Bent u, gelet op de vlucht in juridische procedures, met ons van mening dat dit uiteindelijk tot ernstige vertragingen kan leiden ten aanzien van de voortgang van gemaakte afspraken met het bedrijf?

    Nee.
  6. Ziet u mogelijkheden deze procedures te bespoedigen of te beëindigen?

    Nee.
  7. Is er naar aanleiding van het door de dorpsraad ingestelde beroep tegen de Wm-vergunning al bericht ontvangen van de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak?

    Ja.
  8. Zo ja, kunt u de Staten / commissie daarover informeren?

    Ja. Een afschrift van het deskundigenverslag is bijgevoegd.
  9. Uw college heeft op 5 juli jl. besloten de omgevingsvergunning van Thermphos ambtshalve te wijzigen. Hierop is ook door Thermphos een zienswijze ingediend. Thermphos uit onder meer “ernstige bezwaren” tegen de ontwerpbeschikking. Wat is uw oordeel daarover in het kader van de voortgang van het proces?

    Thermphos heeft beroep ingesteld tegen ons besluit om de vergunning ambtshalve te wijzigen. Wij hebben de zienswijze van Thermphos weerlegd. Er is door Thermphos ook een voorlopige voorziening gevraagd aan de rechter. Het instellen van een voorlopige voorziening schorst de werking van het besluit. Dit betekent dat Thermphos de maatregelen in afwachting van de rechtelijke uitspraak niet hoeft uit te voeren.
  10. Kunt u in de eerstvolgende commissievergadering volledige opening van zaken geven over lopende procedures en voornemens t.a.v. alle emissies en de uitwerking daarvan op de omgeving?

    Ja.
* Wij zijn een halfjaar verder, met zes dwangsombeschikkingen binnen een jaar. Het oog voor de omgeving lijkt gewijzigd in een keihard juridisch gevecht met de provincie. Thermphos heeft gekozen voor de juridische confrontatie met als doel… ik weet het niet.

In het nieuws:

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/gl-stelt-vragen-over-uitstoot-thermp…