voorzitter,

Op 6 november 2020  heeft ook GroenLinks ingestemd met de startnotitie N673-Zanddijk, maar wel in afwachting van een nadere uitwerking middels de definitie- en ontwerpnotitie. En daarmee wachtend op meer duidelijkheid over de  financiële onderbouwing. Wanneer mogen we die verwachten?

Ook zijn we benieuwd naar een uitwerking van de motie van de VVD waar gevraagd wordt naar berekening van de kosten en de  financiële bandbreedte van -5 tot +25 %. ?

En nu, in afwijking van het handboek, wordt PS gevraagd om reeds  8 miljoen beschikbaar te stellen voor grondwerkzaamheden. Meer concreet dus om financiële ruimte voor de  opkoop van panden en percelen aan de Zanddijk. Onze fractie vindt dat het tijd is voor een pas op de plaats, vanwege het gebrek aan een goede onderbouwing. En ook wij zijn niet ongevoelig voor de reacties van omwonenden,  ondernemers, dorpsraad, de overleggroep en zelfs de ZLTO.

En hoewel nu niet aan de orde maar wel wederom kenbaar gemaakt aan GS en PS, is de second opinion  en de bijgevoegde kostenraming van ING  - heer Van Der Linden. De raming laat een steeds  geringer verschil tussen totale kosten van de tracés Rood en Rose –Zwart zien.

We willen op deze constatering hier graag een toelichting van GS

Voorzitter het is al gezegd; als PS  beschikken we niet over de ontwerp- en definitie nota en op dit moment  kunnen we  geen goede afweging maken inzake de kosten van aanleg en ontwerp.

Daarom  vinden wij het nu voorbarig om al  wel in te stemmen met een bedrag van 8 miljoen ten behoeve van grond en perceel aankopen;

  • Onze inzet is een duurzaam bestendige weg voor alle verkeersdeelnemers;
  • Het is om die reden van algemeen belang en ook voor de aanwonenden om een pas op de plaats te maken in deze procedure. Haastige spoed is zelden goed.
  • Ook zijn wij  van mening  dat het  draagvlak van aanwonenden en ondernemers een belangrijk aspect is bij de keuze van het nieuwe  tracé en noodzakelijk voor de aanleg van een  veilige weg. 
  • Om spoedig  zorg te dragen voor beter  financieel inzicht bij de ontwikkeling van het gekozen tracé Rose –Zwart ; Om die reden zullen wij dan ook samen met de fractie  50PLUS een motie indienen die vraagt om de kostenraming, gepresenteerd door ir. heer Van der Linden  te betrekken in de de totale  financiële onderbouwing van een nieuw tracé en hiervoor gebruik te maken van een onafhankelijk  specialistisch bureau ;

En voor dit moment dus  geen financieel onomkeerbare besluiten te nemen.

De motie van 50PLUS en de fractie GroenLinks Zeeland  is ingetrokken in verband met de gedane toezeggingen door GS.

 

De  fractie van GroenLinks heeft niet in ingestemd met het voorstel  om 8 miljoen nu beschikbaar te stellen. En door  de gedeputeerde H. Van de Maas is beloofd om de kostenraming door dhr. van der Linden te betrekken bij de nadere financiële onderbouwing van het tracé Rosé -Zwart! De vervolg notitie is begin juni gepland.