Tweede Kamerverkiezingen organiseren en campagne voeren in coronatijd. Hoe doe je dat? Om met het eerste te beginnen: waarschijnlijk vinden de verkiezingen behalve op 17 maart ook op 15 en 16 maart plaats. Op de twee eerste dagen kunnen dan mensen die tot een risicogroep behoren eerder stemmen. Ook de mogelijkheden om per post te stemmen worden uitgebreid.

Dan de verkiezingscampagne. Huis-aan-huis met kiezers in gesprek gaan of in een kraampje informatiemateriaal uitdelen zijn vanwege corona uit den boze. De campagne wordt daarom grotendeels digitaal. Echter, er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren rond het coronavirus en de plannen kunnen de prullenbak in. Zo zou ons verkiezingscongres op 19 december digitaal plaatsvinden. Maar de nagenoeg totale lockdown die de regering op 14 december afkondigde zette hierdoor een streep. Het verkiezingscongres wordt nu op een later moment digitaal gehouden. Vermoedelijk in de tweede helft van januari, als covid-19 het toelaat.

Social media

De campagne wordt dus grotendeels gevoerd op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter. Jesse wordt het gezicht van de campagne, omdat hij de bekendste GroenLinkser is. Hij gaat via social media zelf onderwerpen aankaarten en reageren op actuele ontwikkelingen. Ook zal hij in iets langere video’s onderwerpen uit het verkiezingsprogramma op toegankelijke wijze uitleggen. Dat heeft hij in november al gedaan met de Green New Deal, ons plan om de klimaatcrisis aan te pakken.

Ook komen er naarmate de verkiezingen naderen, dat is dus vanaf begin maart, reclameboodschappen op social media en op tv. Verder worden er billboards geplaatst in wijken waar veel potentiële kiezers op GroenLinks wonen.

De thema’s van de boodschappen zijn de klimaatcrisis, een beter zorgsysteem, eerlijk delen en de verbinding tussen de verschillende bevolkingsgroepen.

Jouw hulp is hard nodig

Hoef jij als vrijwilliger bij deze grotendeels digitale campagne niets meer te doen? Nee, zeker niet. We hebben jouw hulp nog steeds heel hard nodig. Want in de weken na 23 januari wordt er een brief van Jesse op zoveel mogelijk adressen in Nederland verspreid. Het gaat om een dubbelgevouwen brief op A5-formaat waarin hij ingaat op onze belangrijkste verkiezingsthema’s. In november/december is al een eerste brief van Jesse op zo’n 900.000 adressen verspreid.

We zoeken nog vrijwilligers in Zeeland om te helpen bij het verspreiden van de brief aan Jesse. Wil je helpen? Stuur dan een mail naar adrie@a3b.nu.

Ik reken op je.

Groet, Adrie Boxmeer