De bijdrage van Leen Harpe bij de behandeling van de Voorjaarsnota: "Het laatste collegejaar is ingegaan en het college kijkt in de voorjaarsnota en het begeleidende persbericht genoegzaam terug op wat er gedaan is. Dat beperkt zich overigens tot een genoegzaam terugkijken op wat goed ging. Zie hiervoor met name het glorieuze persbericht. Het terugkijken op wat beter had gemoeten ontbreekt." >>lees door
"U wilde een WCT en een tweede kerncentrale. Dat ging gelukkig niet goed. U had een te ruime uitleg over het budgetrecht van de Staten bij de 57+ regeling. Dat ging niet goed. Scoop en ZB weten nog niet officieel of het goed zal komen. Wij weten inmiddels dat er € 4,5 miljoen aan frictiekosten betaald zal moeten worden. Dit nog eens bovenop de forse tegenvallers bij de Sloe- en Tractaatweg, goed voor zo’n € 12 miljoen. De accountant vraagt om alert te zijn bij de verdere uitvoering van Perkpolder en Waterdunen. Er zijn risico’s! De vraag is en blijft dan ook altijd: wat is goed en wat kan beter? Enige bescheidenheid had het college gesierd.
Voorzitter, ik moet u meedelen dat ik de vreugde van het college niet geheel deel. Met name de 57+ maatregel heeft diep ingegrepen. Niet alleen bij een deel van de Staten, maar ook bij hen die hun baan de afgelopen tijd moesten verliezen. De met goud omrande 57+ regeling steekt daarbij schril af. Toen klaagde een deel van de Staten over een gebrek aan informatie. U kent de afloop. Menig gesprek heeft vervolgens plaatsgehad om het duale peil in deze Staten te verhogen. Ik moet zeggen, mijnheer Bierens: u heeft daarvoor als voorzitter van de grootste fractie uw best gedaan en soms lukte dat. Desondanks hoop ik dat deze collegewinter nu snel voorbij zal zijn. Net als de meteorologische winter qua temperatuur best aangenaam, maar iets klopt er niet.
Dat dit college niet het ideale bestuur is voor GroenLinks moge duidelijk zijn. De politieke prioriteiten liggen nu eenmaal anders. Op RO gebied is het beleid te afwachtend geweest: toe maar, doe maar. Recentelijk de discussie over een verbod op het landbouwgif monam. De gedeputeerde beriep zich op ingrijpen door het Rijk en deed zelf niets, geen enkel initiatief. Gelukkig heeft staatssecretaris Dijksma het in deze wel goed gedaan en het spulletje verboden. Zo ook de hotspots, wij wachten af. Dat gaf mij het gevoel van ‘alles wat komt is goed’. Zelfs powerbootraces in de vaargeul van de Westerschelde en een motorcross dwars door de tuin van Walcheren werden bijna met gejuich ontvangen, onbegrijpelijk. De nieuwbouw van permanente vakantiewoningen op het Sophiastrand te Kamperland is het voorbeeld van onachtzaamheid. Het vigerende Omgevingsplan kan ook in deze de toets der zorgvuldigheid niet doorstaan. Uitbreiding met nog eens twintig woningen daar wordt voorzien. Het zou goed zijn met elkaar eens na te gaan denken, wat er in Zeeland op RO-gebied nog verantwoord bij kan? De draagkracht van Zeeland is niet oneindig en wij zijn een keer uitgecompenseerd!
Voorzitter, hotspot was ook de economie. Na een forse ingreep in subsidieland, werd voluit ingezet op de economische agenda. Waar bij de instellingen banen moesten verdwijnen werd ingezet op banen voor de economie. Ik realiseer mij dat dat een lastige is, maar voelt het college dit beleid als geslaagd? Heeft dit het verwachte resultaat gehad, dit naast de grote ontslaggolven die Zeeland troffen ? Tijdens de PVVP-middag werd mij door Schuttevaar gevraagd waar de containerfaciliteiten bleven voor de binnenhavens. Graag uw antwoord. En hoe staat het met de concretisering van uw containerinitiatief? Is er al tastbaar resultaat?
Het subsidiebeleid ten aanzien van de VVV krijgt zo langzamerhand de vorm van een vriendendienst. Waarom deze uitzonderingspositie t.o.v. de overige instellingen? Waar anderen in moeten leveren kan het voor de VVV niet op.
Een triest dieptepunt was voor GroenLinks het oprichten van de RUD. De gedeputeerde zei onlangs; “wij hebben er niet om gevraagd”. Dat klopt, maar er had een andere uitvoeringsdienst moeten komen en dat had gekund! Echter, de Zeeuwse ziekte stak de kop op en het werd een bestuurlijk monstrum. De Staten staan daardoor ver op afstand.
De DELTA-perikelen. Het college heeft zonder enige serieuze onderbouwing voor dit jaar een bezuiniging van 13 miljoen doorgezet. Voor GroenLinks is het nog steeds een raadsel waarom deze bezuiniging zo abrupt moest worden gehaald. De roep van meerdere fracties om dit te behandelen bij de voorjaarsnota werd resoluut afgewezen. Binnen 10 dagen na het Statenbesluit liet DELTA blijken dat de winstwaarschuwing toch niet helemaal klopte, beter gezegd helemaal niet klopte. DELTA liet vervolgens direct weten dat voor een hoger dividend dan was voorgesteld niet geleend kon worden. De gedeputeerde nam later deze opvatting over. Niet het gelijk of ongelijk over het DELTAdividend staat hier in eerste instantie ter discussie, wel uw informatieplicht naar de Staten. Uit de brief van het college naar aanleiding van de AvA blijkt dat u in december al wist of had moeten weten dat het eerder in gebruik nemen van de kerncentrale een positief effect had van € 10 miljoen. In dezelfde maand deed de belastingdienst uitspraak over de vennootschapsbelasting. Voordeel € 8 miljoen. De Staten werden hierover niet geïnformeerd. De decembermeevallers gaan in totaal om een bedrag van € 30 miljoen. Dat was binnen een maand na de winstwaarschuwing! De haast die het college vervolgens maakte met het bezuinigingsvoorstel wordt daardoor nog eens extra ongeloofwaardig. U wist in december al dat de winstwaarschuwing niet deugde. Zie uw brief van 27 mei jl. aan de Staten.
Wat bij GroenLinks ook knelt is dat u geen uitvoering heeft gegeven aan het Statenbesluit over de aandeelhoudersstrategie. In de najaarsnota 2013 zegt u nog: “Ten aanzien van het Netwerkbedrijf en Evides verwachten wij (dat betekent wij rekenen er op) dat de door DELTA ontvangen dividenden volledig worden uitgekeerd aan de DELTA aandeelhouders. Op die wijze wordt kruissubsidiëring van commerciële activiteiten voorkomen en hebben de aandeelhouders in principe altijd zicht op een stabiele dividendstroom.” Zie in dat verband ook de oplegnotitie van de griffie.
Voorzitter, met de aandeelhouderstrategie in de hand is het in feite not done dat de Staten een motie aan moeten nemen om het college te bewegen de aandeelhouderstrategie te blijven volgen. Reden: DELTA cashte gewoon en had geen boodschap aan de aandeelhoudersstrategie. Erger nog: het is ronduit treurig dat het college de zgn. ‘winstwaarschuwing’ direct serieus heeft genomen en de in december bekende meevallers kennelijk niet heeft bemerkt. De Staten hebben daardoor in maart moeten besluiten op basis van onvolledige informatie.
Ook de breed ondersteunde motie over een mogelijk hoger DELTA dividend is niet uitgevoerd. U komt bij ons met een mogelijk interim dividend. Een sigaar uit eigen doos oftewel een fopspeen. Dat valt het college te verwijten. MOTIE (ook te vinden in de bijlage)
Geen gejuich van GroenLinks voor deze voorjaarsnota. Dat vindt mede zijn oorzaak in de bezuinigingsronde van maart jl. Daarvan ligt er een statenbesluit en dat is de enige reden dat ik uit bestuurlijke overwegingen voor dit voorstel zal stemmen."
Lees hier het Statenvoorstel Voorjaarsnota 2014