Minister Schultz van Haegen verhoogt als proef op 8 trajecten de max. snelheid naar 130km/u. Vanaf juli 2011 mag ook op de A58 Vlissingen-Bergen op Zoom, in beide richtingen, de hele dag 130km/u worden gereden. GroenLinks vindt dat een onbegrijpelijke maatregel en stelt de volgende vragen:

Toelichting

Minister Schultz van Haegen verhoogt als proef op acht trajecten de maximum snelheid naar 130km/u. Vanaf juli 2011 mag ook op de A58 Vlissingen-Bergen op Zoom, in beide richtingen, de hele dag 130km/u worden gereden. GroenLinks vindt dat een onbegrijpelijke maatregel. Als het meezit  levert het een secondevoordeel op aan reistijd. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PLB) en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) vrezen de gevolgen van deze maatregel. Naast extra geluidoverlast en fijnstof moet gevreesd worden voor meer slachtoffers als gevolg van deze spontane en ondoordachte kabinetsmaatregel.

Vragen

  1. Is er over de plotselinge maatregel overleg geweest met de provincie dan wel het ROVZ?
  2. Wat is uw oordeel over uw streven het aantal verkeersslachtoffers substantieel te verminderen in relatie tot deze maatregel?
  3. Is het opwaarderen van de snelheid naar 130km/u uit oogpunt van verkeersveiligheid verantwoord op een weg met zoveel op- en afritten met in- en uitvoegend vrachtverkeer?
  4. Is het nu reeds gevaarlijke deel van de A58 tussen de A4 (vanuit Antwerpen) en Bergen op Zoom berekend op een nog grotere snelheid en acht u dit niet levensgevaarlijk?
  5. Is de versmalling bij de Vlaketunnel en het Mallard-viaduct geschikt om met 130km/u doorheen te gaan en is dit onderzocht?
  6. Zijn / worden de gevolgen berekend voor fijnstof en geluidoverlast?