Vanaf 7 maart 2011 ondervinden reizigers hinder van een ingrijpende verbouwing in de terminals (Vlissingen en Breskens) van de Fast Ferry van Veolia Transport. Om de overlast te beperken heeft Veolia een aantal regels opgesteld. Eén daarvan is dat de 5-retourkaartjes gedurende twee maanden niet worden verkocht. GroenLinks stelt vragen aan het college van GS.

Toelichting

Door de werkzaamheden aan de terminals zijn de komende twee maanden de terminals wel gewoon toegankelijk, maar de ruimte in de terminal is beperkt beschikbaar.Als resultaat van de verbouwing worden vanaf begin mei reizigers voorzien van meer reisgemak, zoals gratis WiFi en nieuwe toegangspoortjes. Daarnaast wordt de OV-chipkaart als betaalmiddel geïntroduceerd.

Om de overlast zoveel mogelijk te beperken heeft Veolia een aantal regels opgesteld voor de komende periode. Eén van de regels is dan “5-retourkaartjes om technische redenen gedurende twee maanden niet meer worden verkocht, maar nog wel geaccepteerd. Ter informatie: een 5-retourenkaart kost € 20,80, ofwel € 4,16 voor één retourtocht; zonder 5-retourenkaart kost een enkeltje € 2,80 en een retourkaartje € 4,60. Dat is een verhoging van > 10%!

Verder kunnen tijdens de verbouwingsperiode maand- en jaarabonnementen alleen worden vernieuwd in de terminal van Vlissingen op werkdagen tussen 15:30 en 18:30 uur.

Vragen

  1. Is een einddatum bekend voor de verbouwingsingrepen van de terminals?
  2. Waarom worden tijdens een verbouwingsperiode met overlast voor de reiziger, kaartjes duurder voor diegenen die normaal gesproken gebruik maken van een 5-retourenkaart?
  3. Ligt het niet voor de hand tijdens een periode van reizigersoverlast de reiziger tegemoet te komen, in plaats van de reiziger extra te belasten?
  4. Veolia spreekt van ‘meer reisgemak’ voor de reiziger, waaronder gratis WiFi op de terminals. Kunt u ons garanderen dat de overtocht per boot na de verbouwing, zowel enkel als retour, niet duurder wordt?
  5. Zo nee; wat worden de prijzen van het reizen per Fast Ferry voor de verschillende doelgroepen, enkel en retour?
  6. Hoe komt Veolia de reiziger vanuit Breskens tegemoet die een maand- dan wel jaarabonnement wil vernieuwen?
  7. Is de reiziger verplicht eerst een los kaartje te kopen om pas in Vlissingen in de gelegenheid te zijn het abonnement te vernieuwen?
  8. Kunt u er op toezien dat de reizigers vanuit Breskens niet worden benadeeld ten opzichte van de reizigers vanuit Vlissingen?

Omroep Zeeland inteviewde Leen Harpe en stelde vragen aan Veolia: http://www.omroepzeeland.nl/149238/2011-03-08/kritiek-op-afschaffen-vij…

PZC: http://www.pzc.nl/regio/zeeland/8282116/Hinder-door-verbouwing-terminal…