Op 22 februari bezocht GroenLinks met Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren bedrijven die werken aan een groene(re) economie. Op het programma stond o.a. DOW Chemicals Terneuzen en een rondrit door het Sloegebied.

De Groene Economie komt eraan. Daar heeft GroenLinks de afgelopen jaren aan bijgedragen. Er zijn forse stappen gezet op een uitdagend pad, met perspectief op een toekomst  als de fossiele grond-/brandstoffen opraken of te duur worden. Perspectief ook op beperking van de CO2-uitstoot, zodat de lasten voor de industrie beperkt worden. De industrie staat voor grote uitdagingen met deze omschakeling. Zeeland kan daarbij in samenwerking met Vlaamse en Nederlandse partners koploper worden.

GroenLinks zou GroenLinks niet zijn als we de regering niet een handje zouden helpen met de 'Green Deal' die zij wil. GroenLinks Zeeland geeft in zeven projecten uitstekende voorbeelden van een 'Green Deal' waar de Zeeuwse economie (en ecologie)  bij gebaat zou zijn:

1) Restwarmtewinning en benutting; 2) Krimp bestrijden met kwaliteit; 3) Kennis uit het lab naar het schap; 4) Multi Utility Provider; 5) Smart Grids; 6) Duurzame recreatiesector; 7) Duurzame havens. Uitleg hierover is te vinden in de bijlage.

Het bezoek aan DOW CHEMICAL stond in het teken van 'Van oude incidenten naar nieuwe kansen’. Een bezoek aan de Research & Development (R&D)-afdeling van DOW gaf inzicht in de mogelijkheden en kansen. Een interessante presentatie met aansluitend een rondleiding over de afdeling met het 'best bewaarde geheim' gaf een kijkje in de keuken van DOW.

Na afloop kwamen we met GroenLinks-leden en andere belangstellenden bijeen in Brasserie Westbeer in Terneuzen. Een ontspannen ontmoeting waar leden en andere belangstellenden gelegenheid hadden tot het stellen van vragen.