Werkbezoek Wijnhoeve De Kleine Schorre

Vandaag gingen we op werkbezoek bij Wijnhoeve De Kleine Schorre in Dreischor op Schouwen-Duiveland. Een prachtig bedrijf met intussen 40.000 wijnstokken op 10ha wijngaard. De authentieke zwartgeteerde schuur uit 1735 is één van de oudste boerderijen van Dreischor. We werden gastvrij ontvangen en rondgeleid door directeur/eigenaar Johan van de Velde.

De wijnhoeve is gestart in 2001, met subsidie. Met het akkerbouwbedrijf van de familie ging het niet goed en men ging geleidelijk over op druiventeelt en het maken van wijnen. Een wijnhoeve vormt namelijk een mooie combinatie met de producten uit de Zeeuwse wateren - de Zeeuwse Zilte Zailgheden, en met horeca en recreatie. Het omschakelen van akkerbouw naar wijngaard betekende voor het bedrijf een ingewikkelde en tijdrovende vergunningenprocedure. De provincie zou hierin verandering kunnen en moeten brengen. Geleidelijk aan ging het steeds beter, al was de start moeilijk en ging het niet vanzelf. Eén van de bekendste klanten is KLM, afnemer sinds 2006.

De selectie van de druiven is ontstaan door samenwerking met een gerenommeerd Luxemburgs wijnbedrijf. De druivenrassen sluiten naadloos aan op het goede dat Zeeland te bieden heeft zoals mosselen, Oosterscheldekreeft, oesters, platvis, lamsoor en zeekraal. En zo viel de keuze van de druivenrassen op de Pinot Gris, Pinot Blanc, Rivaner en de Auxerrois. De wijngaard telt momenteel 40.000 wijnstokken en is uitgegroeid tot 10 ha, de grootste van Nederland. De oogst van dit jaar is bijna binnengehaald en de conclusie is dat het een goed jaar was. Voor het plukken is De Kleine Schorre aangewezen op vrijwilligers. De druiven worden vervolgens met de grootste zorg direct verwerkt op eigen terrein.

We spraken over de geschiedenis van het bedrijf, over de tegenslagen en de successen. We hebben een rondje gemaakt door de wijngaard en we hebben een kijkje mogen nemen in het deel van het bedrijf waar de druiven in de pers gaan en waar uiteindelijk de wijn uitkomt. Een van de aandachtspunten is het probleem met de gewasbeschermingmiddelen. Er komen bij de druivensoorten drie schimmelvarianten voor en daarvoor zijn vier a vijf gewasbeschermingsmiddelen ter beschikking, die je beperkt kunt inzetten en mag toepassen. Dit betekent dat de schimmel binnen afzienbare tijd resistent is tegen de middelen. In Nederland wordt de wetgeving strenger toegepast dan wat de Europese richtlijnen toelaten. Daar moet misschien eens naar gekeken worden, aldus eigenaar Johan van de Velde. Wij nemen het mee en gaan uitzoeken hoe het zit. Want dat het hier gaat om kwaliteitswijnen is duidelijk, een prachtig Zeeuws product!