Tijdens de Statenvergadering van 8 juni 2018 heeft GroenLinks een motie ingediend om Zeeland een regenboogprovincie te laten worden.  Er onstond discussie waarbij de meningen uiteen liepen. CU had, als reactie op onze motie, ook een motie ingediend welke pleitte tegen discriminatie (breed gezien). Andere partijen waren van mening dat dit onderwerp niet bij de Povincie thuishoorde. Hieronder kunt u lezen hoe die discussie verliep en  leest u het betoog van Gerwi Temmink. Ook zijn blog ging over dit onderwerp. Met het uiteindelijke resultaat zijn we heel blij! De motie is aangenomen. Zeeland wordt een regenboogprovincie.

Voorzitter,

De fractie van GroenLinks heeft kennis genomen van het rapport van het Anti Discriminatie Bureau Zeeland over 2017. En onderschrijft het belang om gezamenlijk op te treden in onze provincie tegen elke vorm van discriminatie. Niet voor niets heeft GroenLinks in haar programma staan dat in Zeeland iedereen meetelt en mee moet kunnen doen. Wij zullen daarom ook de motie van de CU steunen met een oproep daartoe.

Mijn fractie heeft echter ook kennis genomen van het jaarverslag 2017 van het LHBT-netwerk Zeeland. Uit gesprekken met het bestuur van dit netwerk en uit beide rapportages wordt duidelijk dat het uit de kast komen in Zeeland nog niet vanzelfsprekend is. Signalen van intimidatie, geweld, discriminatie en/of  vijandigheid tonen aan dat deze vormen van samenleven nog niet overal in onze provincie geaccepteerd worden. We constateren dat suïcidale neigingen – of nog erger – onder deze groep hoog zijn. Inmiddels zijn in 6 provincies de handen al ineen geslagen. Met het oog op hun recht op veiligheid, eerlijke kansen, volledige participatie en gelijkwaardige behandeling zijn LHBT-inwoners van onze provincie eveneens gebaat bij een gerichte aanpak. Dit wordt voor iedereen zichtbaar door een helder signaal af te geven. GroenLinks ziet graag daarom graag dat Zeeland ook een Regenboogprovincie provincie wordt. Daarom dien ik deze motie in.

Ik ga er vanuit dat de CU ook geen moeite heeft met deze motie van GroenLinks. Mocht dat anders zijn dan hoor ik dat graag.

Mede dankzij een goede wisselwerking met andere partijen, niet alleen vanuit de linkerflank, werd de motie uiteindelijk aangenomen met 21 stemmen voor en 18 tegen.