Niet alle uitkomsten van de reizigersenquête van het Overlegplatform Openbaar Vervoer (OPOV) (agenda commissie BFZ d.d. 21 april 2010) zijn meegenomen in de ‘Reizigerseisen Fast Ferry’ die zijn aangeboden aan de vervoerder en de provincie. Daarom hierbij enkele aanvullende vragen en suggesties van de GroenLinks-Statenfractie:

Aansluiting Fast Ferry op ander OV (bus, trein)

1. Waarom maar één boot eerder laten vertrekken om betere aansluiting te krijgen op m.n. trein? Waarom niet alle boten?

2. Zijn er afspraken te maken over aansluitgarantie op OV (m.n. trein)?

Dienstregeling

3. Waarom niet vanaf 1 april – wat over het algemeen gezien wordt als de start van het toeristenseizoen – twee boten per uur laten varen, i.p.v. zoals nu pas vanaf eind april?

4. Waarom niet ook ’s avonds twee boten laten varen gedurende de periode dat er met twee boten wordt gevaren?

5. 34% Van de ondervraagden is voor een (extra) late boot vanaf Vlissingen, 19% voor een (extra) late boot vanaf Breskens. Is het denkbaar dat er een late boot gaat varen om het OV verder te stimuleren? Het ontbreken van een late boot is voor mensen vaak de reden om de auto te nemen.

Doorstroming bij de poortjes

6. Vertragingen ontstaan o.a. door het te laat vertrekken van de boot t.g.v. opstoppingen bij de poortjes. De poortjes zijn niet gebruiksvriendelijk en dit is ook voor het personeel niet prettig! Modernere en gebruiksvriendelijkere poortjes maken aanwezigheid van personeel aan de kassa zo goed als overbodig. Dit betekent dat het personeel inzetbaar is bij extra vaarten (zoals hierboven voorgesteld) zonder extra kosten, omdat poortjes zonder bemanning kosten bespaart.

7. Is het een idee – met name in het toeristenseizoen - om 5 en 3 minuten vóór vertrek van de boot (of eerder) een geluidssignaal e laten klinken zodat reizigers weten dat ze door de poortjes moeten?

8. Kunnen reizigers door de poortjes met OV-chip?

Reserveringen en kortingen d.m.v. ‘B-Tag’

9. Waarom kunnen alleen fulltimers reserveren en andere werkenden en studerenden niet? Met name OV-reizigers (dat zijn veelal geen toeristen) komen als laatste bij de boot aan en kunnen bij drukte niet meer mee.

10. Kan er een ‘B-Tag’ komen, zoals de T-Tag voor de tunnel die heel gebruiksvriendelijk is, waarmee korting te regelen is en reserveringen mogelijk zijn? Zodat abonnementen en losse kaartjes voor veelgebruikers overbodig worden.