Zeeland Seaports heeft Gedeputeerde Staten van Zeeland verzocht de Milieu Effect Rapportage voor de Westerschelde Container Terminal nog niet in procedure te brengen. Eerst wil ze een nadere verkenning van de containermarkt uitvoeren om de interesse in de WCT bij andere exploitanten in beeld te brengen.

1 mei jongstleden verliep de termijn waarin de beoogde exploitant, PSA Antwerp uit België, aanspraak kon maken op haar recht op exclusiviteit voor de exploitatie van de terminal. Uit overleg met hen blijkt dat zij vooralsnog geen besluit willen nemen over de voorwaarden voor de toekomstige ingebruikname van de WCT. Zeeland Seaports betreurt dit omdat de indruk steeds heeft bestaan dat PSA samen met het havenbedrijf optrok om deze voor de Zeeuwse economie zo belangrijke containerterminal te kunnen realiseren. Zonder exploitant wordt het lastig om de economische haalbaardheid van de terminal voldoende te kunnen onderbouwen Gegeven deze situatie hecht Zeeland Seaports er aan eerst een nadere marktverkenning uit te voeren en te onderzoeken welke partijen naast PSA interesse hebben om de WCT te gaan exploiteren. De containermarkt lijkt de laatste maanden uit het dal van de economische crisis te komen en de vraag naar containeroverslag neemt wereldwijd weer behoorlijk toe. Na de verkenning kan met een gerichte marktbenadering worden ingezet op het sluiten van een concrete overeenkomst met een marktpartij. Dit vergroot de zekerheid op een rendabele exploitatie van de terminal en brengt daarmee de kans van slagen van de procedure dichterbij. Het bestuur van Zeeland Seaports benadrukt dat zij nog steeds vierkant achter het project staat en dat zij containeroverslag in de Zeeuwse havens van groot belang acht voor de ontwikkeling van de Zeeuwse economie. Zeeland Seaports heeft er alle vertrouwen in dat de procedure op korte termijn alsnog gestart kan worden. Uiteraard is PSA hierbij nog steeds welkom als exploitant.