GroenLinks is ronduit verbijsterd over de opmerkingen in de PZC van 12 sept. jl. van gedeputeerde Van Beveren. Hij wil (na de derde verdieping) de drempel in De Wielingen nog eens met minstens twee meter verdiepen. Dat is volgens hem slechts "het wegbaggeren van een maritieme blokkade". Leen Harpe stelde vragen; GS antwoorden dat 'er geen directe relatie is met de 3e verruiming van de Westerschelde'... Lees meer>>

Toelichting

De tien drempels in de Westerschelde zijn verdiept. Hierdoor kunnen schepen met een diepgang van 13,10m exclusief kielspeling de haven van Antwerpen bereiken ongeacht het getij. Deze derde verdieping kon eerst na lang en intensief overleg met Vlaanderen worden gerealiseerd. Provinciale Staten namen op 15 juni 2007 een motie aan waarin een volgende verdieping wordt  uitgesloten.



GroenLinks is ronduit verbijsterd over de opmerkingen vandaag in de PZC van gedeputeerde Van Beveren. Hij wil (na de derde verdieping) de drempel in De Wielingen nog eens met minstens twee meter verdiepen. Dat is volgens hem slechts “het wegbaggeren van een maritieme blokkade”.



Vragen

  1. Zijn de uitspraken van de gedeputeerde namens het college gedaan?

    Ja.
  2. Waarom en ter gelegenheid waarvan deed de gedeputeerde deze onverwachte uitspraken zonder de Staten te kennen in dit overgevoelige onderwerp?

    Deze uitspraken zijn gedaan tijdens de afscheidsreceptie van de CEO van Zeeland Seaports. Het betreffende onderwerp is opgenomen in het collegeprogramma

    "Stuwende Krachten" en heeft daarmee de doorlopende aandacht van het college van gedeputeerde staten.
  3. Vindt  u het getuigen van wijsheid deze opmerkingen te maken eigenlijk nog maar kort na het voltooien van de derde verruiming van de Westerschelde en de nog lopende discussie over natuurontwikkeling?

    De benoemde drempels liggen in de vaargeul op de Noordzee, ruwweg ter hoogte van Knokke en Cadzand-Bad. Er is dan ook geen directe relatie met de 3e verruiming van de Westerschelde, die destijds immers is begrensd op de lijn Vlissingen-Breskens.
  4. Bent u niet bevreesd dat Vlaanderen uit het oogpunt van rechtsgelijkheid een soortgelijk verzoek kan doen voor de overige tien drempels i.c. het aanvragen van een vierde verdieping?

    Zie vraag 3.
  5. De gedeputeerde wil zelfs voor zo'n 12 tot 16 miljoen voorfinancieren. Waarom zijn de Staten daar nooit over geïnformeerd (bij voorbeeld bij de voorjaarsnota) en waaruit zou dat betaald moeten worden?

    Met voorfinancieren wordt in dit dossier bedoeld voorfinanciering door het bedrijfsleven. Het betreft dus geen voorfinanciering door de provincie Zeeland.
  6. Het voorfinancieren van de afslag Goes (A58) noemde de gedeputeerde onlangs een onzalig plan. Zat deze drempel en/of de algemene reserve in de weg?

    Dit is niet van toepassing. De term onzalig is door de gedeputeerde gehanteerd toen het ging over het koppelen van het project Spoorbak Goes aan de afslag A58.
  7. In de beantwoording d.d. 6 september 2011 van onze artikel 44-vragen stelde u dat u de eigen verantwoordelijkheid van het kabinet respecteert. Is dat nog steeds het geval? Zo ja, waarom dan deze actie?

    Vanzelfsprekend respecteren wij de eigen verantwoordelijkheid van het kabinet. De rijksoverheid is één van de betrokken partijen bij de bedoelde drempels in de Noordzee, daarom communiceren wij o.a. met het ministerie over dit dossier.
  8. Waarom sluit De Wielingen (14 meter diep) niet aan bij de derde verdieping van de Westerschelde tot 13.10m?

    Zie vraag 3.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de media:

13 sept. PZC: PvdA vraagt opheldering aan minister Schultz over 'bult' in de Westerschelde

12 sept. PZC: 'Drempel' in Westerschelde maakt Zeeuwse havens moeilijker bereikbaar