Het tarievenbeleid Westerscheldetunnel wordt voor de periode 2014-2017 bijgesteld vanwege de meevallende aanbesteding van het onderhoudscontract tot 2033. Er is ruimte van 172 miljoen. Voor aanwending stellen GS voor een hoofdkeuze te maken tussen: 1) Voorgenomen tariefstijging van 2% p.j. en toltermijn verkorten. 2) Bevriezen of verlagen van de tarieven. De commissie BFW vroeg GS om meer varianten voor te leggen. De toltermijn zou verkort kunnen worden tot half 2029.
Er zijn 4 extra varianten berekend door de directie WST. Deze worden in het voorstel niet overgenomen, voornamelijk in verband met de financiële haalbaarheid.
De directie van de WST heeft haar oorspronkelijke voorstel aangepast.
Het bevriezen van de tarieven in 2014 en 2015 en de verhoging van het aantal tolvrije dagen van vier naar zes is gehandhaafd.
Aangepast is dat de tarieven in 2016 en 2017 worden verhoogd met gemiddeld 2% per jaar (en niet meer afhankelijk is van de stijging van het aantal passages) en dat de verhoging van de korting voor de t-taggebruiker van 24% naar 25% niet doorgaat.
De veranderingen in het voorstel van GS ten opzichte van het huidige beleid betreffen:
- Als extra bepaling wordt opgenomen dat de Sluiskiltunnel in 2025 afgeschreven moet zijn in verband met de mogelijke overdracht naar het Rijk. Overigens zijn er volgens GS geen aanwijzingen dat het Rijk voornemens is gebruik te maken van deze optie.
- Volgende herijking van het tarievenbeleid WST te houden in het jaar 2017, voor de periode 2018-2021.
Er wordt, in tegenstelling tot eerdere voorstellen over het tarievenbeleid, geen instemming meer gevraagd van PS over de notitie tarievenbeleid van de directie van de WST. Daarmee zit in de kaderstelling door PS ook niet meer de gemiddelde prijsstijging van 2% van het meerjarenperspectief. In het voorgestelde tarievenbeleid is geen uitgangspunt opgenomen over de verkorting van de toltermijn. GS geven aan dat een besluit over het verkorten van de toltermijn te vroeg is in verband met alle onzekerheden.
Meer informatie over kosten en overige zaken is hier te vinden, evenals doorrekening van opties.
De bijdrage van Leen Harpe tijdens de Statenvergadering:
Dit onderwerp is ieder jaar een bron van inspiratie. Het besluit van gedeputeerde Poppelaars destijds was 'een grote vis'. Uiteindelijk wilden we allemaal een tunnel. De Staten waren verheugd, we wisten dat er tol geheven werd en hoe lang dat ging duren.
Indertijd waren we bijeen in de Zeeuwse Bibliotheek op een verkiezingsavond. Iedereen riep "tunnel tolvrij!". Maar we wisten dat dat niet zomaar kon. Dus ik vraag me nu af: "wat willen we nu eigenlijk"?
Eerder hebben we ook ingestemd met een aantal tolvrije dagen. GroenLinks vraagt zich af: als je die tolvrije dagen wilt - wat geld kost - hoe moeten we hier dan nu mee omgaan?
GroenLinks steunt de amendementen, maar de tunnel z.s.m. tolvrij is waar het op neerkomt.
VVD stelt voor dat GS zich beraden op een moderne aandeelhoudersstrategie. Gedeputeerde Van Beveren kan zich hierin vinden, bv. in de tweede helft van 2014; we weten dan ook meer over de belastingen en de Sluiskiltunnel. GS nemen daarmee de suggesties uit de amendementen over.
Stemming over het Statenvoorstel:
SP en PVV zijn tegen; het voorstel wordt aangenomen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de media:
PZC: Toltarieven tunnel komende twee jaar bevroren op huidige niveau