Spreektekst Leen Harpe:
Voorzitter,
Toen ik het voorstel las viel ik van verbazing van mijn zetel, en ik heb er maar één. Nog wel! Het college en daarmee ook de Staten zijn niet altijd even gelukkig met de aandeelhouderstrategieën. Alleen ZSP ging er vrij geruisloos doorheen. Ook dit voorstel bevat een onbegrijpelijke koerswijziging. Het lijkt er op dat de provincie Zeeland nagenoeg failliet is. Daarom worden er zoveel mogelijk bezittingen van de hand gedaan. Vandaag is de Westerscheldetunnel aan de orde. Een reële mogelijkheid, zo zegt de gedeputeerde. Je mag het misschien denken, maar wanneer je het zegt en ook nog opschrijft, is het een ander verhaal.
In 2009 was de euforie groot. Zeeland koopt Westerscheldetunnel. Onder leiding van toenmalig gedeputeerde Poppelaars werd besloten tot aankoop. De aandelen van de NV WST mogen niet zonder meer verkocht worden. Er geldt in principe een aanbiedingsplicht aan de Staat. De Staten waren enthousiast. Een motie van CDA en PvdA om onderzoek te doen naar kortingen voor veelgebruikers van de tunnel, werd met algemene stemmen aangenomen. Daarmee ontstaat onder meer een mogelijkheid om inwoners van Zeeuws-Vlaanderen minder tol te laten betalen.
En vandaag? Als het even uitkomt, verkopen we eventueel een deel van de aandelen, dat wordt onderzocht. Onze belofte aan de Zeeuwse bevolking om de tunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken en zo laag mogelijke tarieven, wordt teniet gedaan wanneer dit snode plan doorgaat. Hoezo een reële optie? Met verkoop van de tunnel geven de Staten dat uit handen.
Gedeputeerde Van Beveren schreef in 2011 op de CDA site onder meer het volgende: “De PVV-Zeeland heeft een verkiezingsprogramma uitgebracht voor de periode 2011-2015. Eén van de speerpunten daarin is een tolvrije Westerscheldetunnel voor Zeeuws-Vlamingen. Dat is in strijd met de Tunnelwet, het is discriminerend én het is financieel niet-realistisch. Het is kiezersbedrog. Ik heb, ook om rust te creëren in het tarievenbeleid, aan Provinciale Staten een notitie toegezegd waarin de verschillende mogelijkheden, inclusief de financiële consequenties op de lange termijn, zullen worden opgenomen.“ Was getekend Kees van Beveren, CDA-gedeputeerde provincie Zeeland.
Maar de gedeputeerde was niet de enige die mijn aandacht trok. De PZC van 1 november 2013 vermeldde het volgende: “Bierens kreeg een reeks van moties van tafel met het compromisvoorstel dat de Staten volgend jaar met een heldere aandeelhoudersstrategie komen, aan de hand waarvan onder meer wordt bekeken of het mogelijk is de tolperiode te verkorten.” Dit betoog werd in die vergadering ondersteund door fractiegenoot Ruissen: “Voorzitter, na deze aanpassingen kan de VVD wel met het voorgestelde tarievenbeleid en de daarbinnen passende tarieven voor de periode 2014 – 2017 leven, mede in het licht van de huidige economische omstandigheden. Toch mist mijn fractie nog een belangrijke doelstelling in het voorstel, namelijk die van het eerder dan 2033 tolvrij maken van de Westerscheldetunnel, zodra dat op termijn op verantwoorde wijze kan. Dat is een brede wens binnen de Staten van Zeeland, als ik nogal wat collega’s van andere partijen de afgelopen periode goed heb beluisterd.”
Een wrang compliment past in deze om zo vlak voor de statenverkiezingen dit beleid onderuit te halen. En dat noem ik kiezersbedrog.
Een onbegrijpelijk voorstel, waarvoor een amendement:
Amendement aandeelhoudersstrategie N.V. Westerscheldetunnel
van het lid Leen Harpe, Statenfractie GroenLinks, in de Statenvergadering van 13 februari 2015
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Onderstaand punt uit het dictum van het gewijzigde voorstel SERV-192A komt te vervallen.
• Mocht dit opportuun zijn, dan sluit de Provincie ook niet uit dat zij op enig moment haar belang in de WST verkleint, mits het publieke belang adequaat geborgd kan worden:
o (Gedeeltelijk) Verkopen.
Toelichting amendement
Dit onderdeel van het dictum verdraagt zich niet met het daaraan voorafgaande punt (zo laag mogelijke tarieven; zo snel mogelijk tolvrij). Het is eveneens in strijd met hetgeen de Staten altijd hebben voorgestaan. Een eventuele beslissing hierover zal in de nieuwe statenperiode plaats moeten vinden.
(GroenLinks is er voorstander van dat extra tunnelinkomsten bij de NV Westerscheldetunnel worden ingezet om de tunnel versneld tolvrij te maken.)