Marketing Strategie Zeeland 

Voorzitter,                     

De fractie van GroenLinks heeft waardering voor de ambitie van het college om Zeeland beter zichtbaar te maken als het gaat om wonen, werken en studeren. En we snappen het belang van het werven van specialistische arbeidskrachten als het gaat om ondernemen en investeren in de Zeeuwse samenleving. 

Wij zijn echter terughoudend, om niet te zeggen afwijzend, wanneer het gaat om nog meer promotie van recreatie en toerisme. We zien de laatste 10 jaar een toeristische ontwikkeling die ook weerstand oproept bij inwoners en gepaard gaat met bedenkelijke aspecten zoals: ruimtebeslag door meer toeristische accommodaties, verdringing en verstoring van natuur en de natuurlijkheid, en een toenemende mobiliteit en toeristische druk met als gevolg aantasting van de leefomgeving van inwoners.

Hoewel er wel sprake is van een missie en een visie op papier wordt deze door andere partijen nog te weinig praktisch gekend en ondersteund en we noemen dan met name de Zeeuwse Gemeenten. In de commissie SO werd ons  ook duidelijk dat we van de Zeeuwse gemeenten de komende tijd weinig mogen verwachten voor wat betreft instemming en draagvlak. 

Wij menen dat er nu nog geen zicht is op een goed geregelde governance. Klopt het dat de keuzes en voorwaarden van de governance straks zonder zeggenschap van PS zal worden geregeld? Is onze zorg op dit punt terecht?

En toch vindt GS dat we nu een Marketingstrategie moeten vaststellen. U wilt de uitvoering nu via het Programma Regionale Economie regelen. Wat precies mag PS nog vinden over dit uitvoeringsprogramma, de voorwaarden en financiën?

 Het college gaat plots wel erg snel en ons inziens te snel. We kunnen niet instemmen met dit voorstel.