Op 14 juli jl. stelde GroenLinks vragen over de overcapaciteit aan containers nu Rotterdam met de Tweede Maasvlakte (te)veel nieuwe capaciteit in één keer beschikbaar krijgt. Volgens het Financieele Dagblad zou er volgens onderzoek jarenlang sprake zijn van overcapaciteit. En Zeeland droomt nog van een Westerschelde Container Terminal? De antwoorden van GS zijn te lezen in de bijlage.
Conclusie uit het onderzoek is dat ECT op de 1e Maasvlakte failliet gaat als de Tweede Maasvlakte opengaat. Oorzaak: overcapaciteit die tot zeker 2020 aanhoudt. In de Hamburg le Havre-range is nu plaats voor 40% capaciteitsuitbreiding. Kortom: de investeerders voor de WCT staan te dringen...?
Voor abonnees van het Financieele Dagblad is het artikel over de Tweede Maasvlakte te lezen in de editie van 13 juli (en 14 juli online).
GroenLinks stelde vragen aan Gedeputeerde Staten - WCT niet haalbaar
Toelichting
Het Financieele Dagblad meldt op 13 juli jl. dat Rotterdam met de Tweede Maasvlakte meer ruimte biedt aan de containers die met steeds grotere schepen worden aangeleverd. Het is de vraag of hiermee niet teveel nieuwe capaciteit in één keer beschikbaar komt als de nieuwe terminals vanaf 2014-2015 opengaan. Het Financieele Dagblad meldt dat volgens onderzoek jarenlang sprake zal zijn van overcapaciteit. En Zeeland droomt nog van een Westerschelde Container Terminal (WCT)?
Conclusie is dat ECT op de 1e Maasvlakte failliet dreigt te gaan als de Tweede Maasvlakte opengaat. Oorzaak: overcapaciteit die tot zeker 2020 aanhoudt. In de Hamburg le Havre-range wordt in de komende tien jaar 26,5 miljoen TEU capaciteit bijgebouwd; dat is 40% capaciteitsuitbreiding. Aldus het Financieele Dagblad.