Opnieuw was er groot onderhoud aan het spoor: drie weekenden was het spoor tussen Goes en Vlissingen buiten gebruik voor 'gepland onderhoud', zoals het vervangen van de rails. In 2007 al stelde GroenLinks vragen over de langdurige reparatie aan het Zeeuwse Spoor en op 11 april jl. kwam GroenLinks opnieuw met vragen. GS antwoorden vandaag o.m. 'dat de communicatie hierover wellicht verbetering behoeft' en dat er in 2014 ook stremmingen te verwachten zijn.

Toelichting

Het spoor tussen Goes en Vlissingen is gedurende drie weekenden voor ‘gepland onderhoud’ buiten gebruik. De extra reistijd bedraagt een halfuur. Opnieuw gaat het om groot onderhoud, zoals het vervangen van rails.

Op 24 oktober 2007 stelden wij vragen over de zeer langdurige reparatie aan het Zeeuwse spoor. Uw antwoord was als volgt:

“Uiteraard is zo'n lange stremming onwenselijk. De alternatieven zijn mogelijk nog onwenselijker. Vanuit onder andere veiligheidsoverwegingen is het noodzakelijk om zeer groot onderhoud te plegen op de Zeeuwse Lijn van een niveau dat ongeveer eenmaal per 60 jaar nodig is. (…)Het gaat hierbij om de keuze tussen één grote aaneengesloten periode van stremming of een groter aantal kortere periodes, die netto tot meer stremming leiden. (…) Een eenmalige lange stremming is naar oordeel van NS wenselijker dan veel korte stremmingen, in verband met de duidelijkheid voor de reizigers. Het is een kabinetsbesluit dat de werkzaamheden op 1 januari 2009 klaar moeten zijn.”



Vragen

  1. Op 15 april 2009 stelden wij wederom vragen omdat er weer regelmatig stremmingen waren. Uw antwoord was (op aangeven van ProRail?) wederom geruststellend. Kunt u aangeven wat er nu weer is misgegaan in de onderhoudsplanning?

    ProRail heeft ons meegedeeld dat de werkzaamheden die zij dit voorjaar aan het Zeeuwse spoor bij Arnemuiden heeft uitgevoerd, gepland waren. Er is derhalve niets misgegaan met de onderhoudsplanning.
  2. Volgens ProRail gaat het hier om ‘gepland onderhoud’. Indien dit juist is, waarom is het dan circa twee weken van tevoren pas gemeld?

    Voorafgaand aan de werkzaamheden informeert Nederlandse Spoorwegen (NS) haar reizigers, ProRail stelt omwonenden en gewoonlijk ook betrokken overheden op de hoogte. Over de werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn in april 2013 zegt ProRail het volgende: "Wanneer ProRail aan het spoor werkt, kan er in veel gevallen geen treinverkeer plaats vinden. De afstemming met vervoerders over het stilleggen van het treinverkeer vindt anderhalf jaar van tevoren plaats. Onderhoud wordt dan ook altijd ruim van tevoren ingepland. Het was inderdaad klantvriendelijk geweest wanneer ProRail u geïnformeerd had over deze stremmingen. Dit laatste is abusievelijk niet gebeurd."
  3. Uit de beantwoording van de vragen van 15 april 2009 kan worden afgeleid dat er na 2011 geen (grote) werkzaamheden meer nodig zijn. Wat is er mis en is het spoor, na de langdurige reparaties in 2007, nu voor 60 jaar in orde?

    Er is tussen 2008 en 2011 in totaal 13 kilometer van de 70 kilometer spoor in Zeeland vernieuwd. Dit als gevolg van het kabinetsbesluit om geluidswerende maatregelen te nemen. Er is geen sprake geweest van een belofte om de komende 60 jaar helemaal geen groot onderhoud meer uit te voeren.
  4. Kan ProRail garanderen dat het Zeeuwse spoor voorlopig vrij blijft van ‘gepland onderhoud’?

    Nee. Uit de beantwoording van de vragen uit 2009 kan niet herleid worden dat er na 2011 geen grootschalige werkzaamheden meer zouden plaatsvinden. De komende jaren zal in Goes een pakket aan geluidsmaatregelen worden uitgevoerd; ook dit zorgt mogelijk voor een korte stremming van treinverkeer (vanaf 2014).

    Naast groot onderhoud is er altijd regulier onderhoud en blijven kortere buitendienststellingen soms noodzakelijk. Bijvoorbeeld als er een tunneldek ingeschoven moet worden, zoals in 2011 voor de fietstunnel in Kapelle.
  5. Alles overziende moet de conclusie zijn dat ProRail kennelijk geen goed inzicht heeft in uit te voeren reparaties. Wilt u ProRail daarop aanspreken?

    Onze stellige indruk is dat ProRail wel degelijk zicht heeft op de onderhoudswerkzaamheden. De communicatie hierover richting betrokken overheden behoeft wellicht wel verbetering; ProRail heeft inmiddels erkent in dit specifieke geval in gebreke te zijn geweest.



Bijlagen:

Vragen GroenLinks d.d. 15 april 2009 over reparaties aan het spoor en de antwoorden van GS

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de media:

PZC 11 april: GroenLinks wil opheldering over kwaliteit treinspoor in Zeeland