Na een uitgebreide bespreking in de commissie Economie op 9 juni en vervolgens een inspraakochtend op 3 juli 2020 voor aanwonenden en andere belanghebbenden, kwam dit in de Statenvergadering van 6 november aan de orde. Er waren er nog veel onbeantwoorde vragen na de commissiebespreking van 4 september. Een extra vergadering op 9 oktober bleek nodig om als commissie tot een afronding over de Startnotitie Zanddijk te komen. Een coalitiemeerderheid was, zo bleek, voor het traject roze-zwart. Voorlopig de “goedkoopste weg”!
In de bijlage lees je de uiteindelijke inbreng van Maaike Walraven namens de fractie. De fractie van GroenLinks zal een en ander kritisch blijven volgen in de komende periode. Maar voor nu hebben we ingestemd met het voorstel mede door de verkregen toezegging van de gedeputeerde om ook, en vooral, rekening te houden met de belangen van de aanwonenden.
Onze fractie wil voor dit moment kort zijn. Het dossier Zanddijk loopt al 10 jaar en ik begrijp ook niet helemaal waarom het zo lang moest duren. In ieder geval wilt u nu de knoop doorhakken.
Toch blijft de vraag hoe duurzaam is deze ontwikkeling voor de toekomst? Wat als de minister of RWS met meer middelen Zeeland tegemoet was getreden? Maar goed, we moeten verder met de wetenschap dat dit op dit moment niet het geval is! Het Klopt; GroenLinks is niet de partij van meer asfalt. Doorslaggevend voor ons is het argument van de verkeersveiligheid, ook wij vinden een veilige weg, zeker voor de fietsers, belangrijk. Jammer dat dit ook gepaard gaat met landschappelijke ingrepen.
En onze zorg geldt ook de aanwonenden, die de gevolgen gaan dragen van de reconstructie van de Zanddijk. We willen voor dit moment de toezegging van de gedeputeerde dat hij/provincie, en de gemeente Reimerswaal, zich zullen inspannen om de problemen voor de aanwonenden zo goed mogelijk op te lossen.
Er zijn nog een aantal zaken die nader geduid zullen worden in de vervolgstappen. De uitwerking van e.e.a. zien we bij de eerstvolgende volgende processtap, de z.g. definitie- en ontwerpfase van dit tracé roze-zwart. En dat geldt ook voor de investeringen die er nodig zijn om een verkeersveilige weg, ook voor fietsers, met een toekomstbestendige capaciteit te bereiken. De fractie van GroenLinks zal een en ander kritisch blijven volgen in de komende periode .
Maar voor nu willen instemmen met het voorstel.