Discovery Channel gaf deze week een duidelijk beeld hoe de Emma Maersk (met beloodsing) afmeerde in de haven van Rotterdam. De standaardprocedure nam drie uur in beslag, een nauwkeurige klus! De zijwindgevoeligheid van het schip speelde een grote rol bij het afmeren.

In het concept MER wordt als één van de redenen om voor een WCT te kiezen het navolgende gesteld: “Bij een binnendijkse terminal zijn de aanloopweerstand en de turn around time onvermijdelijk groter, vanwege de benodigde extra tijd voor het binnenlopen van de haven en de manoeuvres binnen de haven.” Dit wekt de indruk dat het bereiken van de VCT aanmerkelijk meer tijd in beslag zal nemen in vergelijking tot de WCT. Daarbij komt dat schepen zo wendbaar zijn gemaakt, dat het binnenlopen van welke haven dan ook geen probleem kan zijn. In het MARIN-rapport d.d. november 2007 wordt dat bevestigd. In het blad Port News van deze maand zegt de directeur van ZSP, de heer Van der Hart, dat: “the Provincial States will make their final decision in november.” Voorts zegt hij dat: “HNN(…) is eager to invest several hundreds of millions in the WCT.” Aan de Staten(commissie) is verteld dat er geen contract is met HNN. Lees in de bijlage de vragen die GroenLinks hierover stelt.