Gerwi Temmink stelde tijdens de vragensessie van de Statenvergadering van 15 april de volgende vragen over ontgassen. De gedeputeerde geeft aan dat ook Zeeland werkt aan een (provinciaal) verbod. GroenLinks is daar blij mee.

De provincie Zeeland heeft zich – op aandringen van GroenLinks – aangesloten bij het onderzoek van de provincies Gelderland, Noord-Holland en Utrecht naar het ontgassen op open water door de scheepvaart. De uitkomst van dit onderzoek heeft in elk geval geleid tot een brief van deze provincies richting het ministerie van Infrastructuur en Milieu om hier landelijk tegen op te treden. Zo maakte gedeputeerde de heer De Reu bekend in reactie op mijn vraag wat er met de uitkomsten van het onderzoek verder gebeurt.

Op de site van Sargasso – een blog voor journalisten, zie Ontgasverbod Utrecht in de maak – lees ik dat dit niet snel genoeg gaat. Utrecht en ook Noord-Holland zijn van plan om net als Zuid-Holland en Noord-Brabant te gaan werken aan een eigen convenant. Bovendien lees ik daar dat Zeeland werkt aan soortgelijke plannen. Het probleem blijft nijpend, zowel voor de natuur, de gezondheid als de arbeidsomstandigheden. Ik heb onlangs als fractievoorzitter van GroenLinks vanuit de scheepvaartwereld weer eens een concrete lijst met namen van schepen en tijdstippen van overtredingen gekregen;,de laatste twee daterend van maart 2016.

Kan de gedeputeerde concreet aangeven waaraan dan gewerkt wordt om het ontgassen tegen te gaan? En wanneer mogen wij als Provinciale Staten deze maatregelen tegemoet zien? Wanneer gaan ze in werking treden?

Reactie gedeputeerde De Reu:

"Een brief aan de Staten is afgelopen dinsdag behandeld in GS en is onderweg naar de Staten.

Van belang is een nationaal verbod. Hierop is extra aangedrongen bij de staatssecretaris. Die vindt dit lastig, want die wil liever een internationale regeling.

De provincies waar dit speelt zijn bezig met een eigen verbod. Ook Zeeland wil dit nu. Dit vraagt tijd, omdat belanghebbenden hierop zienswijzen moeten kunnen indienen. Na de zomer kunt u hiertoe voorstellen tegemoet zien."

GroenLinks is blij dat de gedeputeerde nu op de lijn van GroenLinks zit.

Zie ook:

Vragen ontgassen gevaarlijke stoffen (10 juni 2015)
Motie e-noses (6 november 2015)